گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»:مجید حیدری: بیمه مرکزی اعلام کرده که سطح توانگری 4 شرکت بیمه ای ایران، نوین، حافظ و میهن از بین 26 شرکت بیمه ای موجود در صنعت بیمه به ترتیب به رتبه های 4،4،4 و 3 سقوط کرده است.
به گزارش «نسیم آنلاین»، توانگری اعلامی بیمه مرکزی در هرسال، براساس صورتهای مالی حسابرسی شده سال گذشته شرکتها منتشر می شود.

نسبت توانگری مطلوب برای یک شرکت بیمه ای برابر صد درصد و بیشتر بوده که بر این اساس سطح توانگری شرکتهایی با این وضعیت، در رتبه یک قرار می گیرند و نشان دهنده وضعیت مطلوب آنها به شمار می رود. به عبارت بهتر، این شرکتها برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه گذاران و صاحبان حقوق آنها از توانایی کافی برخور دارند. هرچه سطح توانگری یک شرکت بیمه ای از رتبه و عدد یک فاصله می گیرد، مشمول برخی شرایط و الزامات قرار می گیرد.

در حال حاضر، 17 شرکت بیمه ای دارای سطح توانگری رتبه یک بوده، بنابراین این عده از شرکت ها نسبت توانگری آنها برابر صددرصد و بیشتر بوده است.

نسبت توانگری مالی سطح دو، بیش از ۷۰ درصد و کمتر از صد درصد بوده که طبق شاخص های تعریف شده سطح دو توانگری به این معناست که شرکت های بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را دارند ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را ترمیم و تقویت کنند.

بیمه مرکزی از شرکت های مذکور درخواست ارائه برنامه ترمیم وضعیت مالی سه ساله و حسب مورد برنامه افزایش سرمایه کرده که پس از تایید، برای اجرا به شرکت های مشمول ابلاغ می شود.

بر اساس اعلام بیمه مرکزی، در حال حاضر، شرکت های بیمه ای"دانا"،" معلم"،"سینا"،"دی" و"آرمان" در سطح دوی توانگری مالی قرار دارند که از قرار معلوم، برای رسیدن به شرایط مطلوب،باید وضعیت مالی خود را ترمیم و تقویت کنند.

شرکت بیمه "میهن" تنها شرکتی است که براساس معیارهای نهاد ناظر یعنی بیمه مرکزی از لحاظ  نسبت توانگری مالی در سطح سه قرار دارد.

به گزارش «نسیم آنلاین» در رتبه بندی سطح سه، نسبت توانگری مالی یک شرکت بیش از ۵۰ درصد و کمتر از ۷۰ درصد  بوده که  این دسته از شرکتها موظفند علاوه بر اعلام برنامه ترمیم وضعیت مالی دو ساله به تفکیک هر سال، برنامه افزایش سرمایه برای ۲ سال آتی را نیز ارایه کنند. این برنامه ها باید به گونه ای باشد که در آن چگونگی ارتقاء سطح توانگری ظرف دو سال آینده را به روشنی نشان دهد.

نسبت توانگری مالی سطح چهار، مربوط به شرکت های بیمه ای بوده  که نسبت توانگری مالی آنها  بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد است. هم اکنون شرکتهای بیمه دولتی ایران، نوین و حافظ در محدوده خط قرمز سطح چهار توانگری مالی از مجموعه 26 شرکت فعال در صنعت بیمه قرار دارند. این شرکتها باید برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه برای سال آینده ارائه و تمهیدات لازم جهت ارتقاء سطح توانگری خود را ارائه کنند.

علاوه بر این، با توجه به سطح توانگری مالی شرکت های مورد اشاره، بیمه مرکزی به استناد ماده ۱۲ آئین نامه توانگری، شرکتهای بیمه ای مشمول را ملزم به انجام برخی از اقدامات فوری از جمله کاهش صدور بیمه نامه، عدم ارائه پاداش به مدیران و خودداری از سرمایه گذاری در بخش های کم بازده کرده است.