گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»: انگار داستان عدم حمایت دولت یازدهم از بخش تولید و صنعت کشور تمامی ندارد، طوری به گواه کارشناسان و فعالان صنعت و تولید کشور اوضاع بخش تولید در 3.5 سال گذشته هر روز ضعیف تر از روز گذشته می‌شود.

به گزارش «نسیم آنلاین»، گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی درباره رشد منفی بخش صنعت به خوبی اوضاع بد اقتصاد ایران را نشان می‌دهد. این دو نهاد حتی در رشد اقتصادی بهار امسال هم نتوانستند سهم زیادی را به بخش صنعت اختصاص دهند تا به خوبی بحرانی بودن بخش صنعت کشور را نشان دهند.

میزان حمایت دولت از تولید به ویژه از واحدهای صنعتی کوچک هم تعریفی ندارد و با وجود وعده‌های فراوان خبری از یارانه تولید نیست. رهبر معظم انقلاب بارها در دیدار با دولتمردان بر لزوم پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک تولیدی تاکید کرده اند‌، اما دولتمردان در عمل نشان دادند که عزم چندانی برای ارائه تسهیلات به این واحدها ندارند و حتی آمارهایی که در خصوص ارائه تسهیلات به این واحدها می‌دهند بارها از سوی فعالان صنعتی و اعضای اتاق بازرگانی نقض شده است.

اما یکی از تولید کنندگانی که در این خصوص مورد غضب دولت قرار گرفته به «نسیم آنلاین» گفت که کارخانه ای با سرمایه شخصی ١٥میلیارد تومان و٨٠ درصد فیزیکی برای تولید بتن های سبک گازی با تکنولوژی روز تاسیس کرده و لنگ دو میلیارد تومان پول است. در حال حاضر پروژه دو سال است که تعطیل شده ولی علی رغم نامه نگاری‌های مکرر، مسئولان وزارت صنعت حاضر نیستند که از محل تسهیلات موجود برای اقتصاد مقاومتی وامی را به این پروژه اختصاص دهند.

البته این نامه نگاری‌ها به خوبی نشان می‌دهد که تمامی وامهای اقتصاد مقاومتی هیچ یارانه ای از دولت نگرفته و همه آنها از منابع داخلی بانکها است. این یعنی در اصل دولت از پول بیت المال برای خود تبلیغ می‌کند و اگر اقتصاد مقاومتی هم وجود نداشت، متقاضیان مستقیم می‌توانستند به بانکها مراجعه کنند. بنابراین دولتمردان شش ماه است همه را سر کار گذاشتند تا نشان دهند در راستای اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کنند.

به گزارش «نسیم آنلاین» چندی قبل نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، برنامه‌ای برای واحدهای نیمه کاره صنعتی، تولیدی و کشاورزی به اسم حمایت از واحدهای اقتصادی و بنام تسهیلات اقتصاد مقاومتی طراحی کرد که متقاضیان می‌بایست در سایت بهین یأب ثبت نام می‌کردند و از طریق ستادهای اقتصاد مقاومتی به ریاست استانداران، واحدها گزینش و به وزارت صمت معرفی و از آنجا به بانک های عامل جهت دریافت تسهیلات معرفی می‌شدند. سخنگوی دولت تدبیر گفته بود که یارانه تسهیلات پرداخت می‌شود و به نوعی تسهیلات کم بهره است. این واحدهای نیمه کاره باید بالای ٦٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند. ولی در میدان عمل هیچ کدام از گفته‌های نوبخت تحقق پیدا نکرد. باید دید دولتمردان چه پاسخی برای عمل نکردن به این وعده خود دارند؟