گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»: با احتساب امروز دقیقا دو هفته از شروع طرح جدید بانک مرکزی برای اعطای وام 10، 30 و 50 میلیونی خرید کالا می‌گذرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که استقبال چندانی از این طرح نشده است. به گزارش «نسیم آنلاین»، وقتی به شعب بانک‌های مختلف سر می‌زنیم اغلب مردم یا سردرگم هستند و یا به توجه به شکست طرح 10 میلیونی خرید کالا دیگر به دولت اعتماد ندارد و به همین دلیل با دیده شک و تردید به این طرح نگاه می‌کنند. بانکها هم شرط‌های مختلف و عجیب و غریبی برای اعطای این وام‌ها در نظر گرفته‌اند که در نوع خود جالب توجه است.

 برخی از بانکها اعلام می‌کنند که باید مبلغی پول، حدود سه ماه در حساب فرد متقاضی در بانک مذکور باقی بماند تا صاحب حساب بتواند وام بگیرد. برخی دیگر از بانک‌ها هم با استفاده گردش حساب چند روز اخیر مشتری خود اعتبار سنجی کرده و به او وام می‌دهند. برخی دیگر از بانک‌ها مانند بانک‌های خصوصی راضی به اجرای این طرح نیستند و چند بانک دولتی دیگر هم اعلام می‌کنند که هنوز بخشنامه این طرح به دستشان نرسیده است. اعطای وام 50 میلیونی هم تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد زیرا همان تعداد محدود از بانک‌هایی که حاضر شده‌اند طرح بانک مرکزی را اجرا کنند، تنها راضی به اعطای وام 10 میلیونی و یا حداکثر 30 میلیونی هستند و کارت‌های اعتباری 50 میلیون تومانیِ خود را به این راحتی‌ها به هیچ مشتری نمی دهد.

با این وجود به نظر می‌رسد این طرح جدید دولت هم به سرنوشت دو بسته خروج از رکود قبلی دچار خواهد شد، به طوری که نه تنها اقتصاد از رکود خارج نمی‌شود بلکه استقبال چندانی هم از طرح جدید دولت صورت نخواهد گرفت. 

طرح جدید دولت بیشتر تبلیغاتی است

جواد اسماعیلی رئیس سابق ستاد بسیج اقتصادی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین» در رابطه با طرح کارت اعتباری 10 تا 50 میلیون تومانی خربد کالا بیان داشت: این طرح باعث می‌شود تا پول از بانک‌ها خارج شده و تبدیل به نقدینگی شود.

وی افزود: با این طرح، خرید و فروش کارتهای اعتباری بسیار زیاد خواهد شد، به طور مثال، فرد با یک مغازه دار تبانی کرده و کارت خود را با توافق و با درصدی کمتر می فروشد.

اسماعیلی با بیان اینکه این کارتها را با قیمتی پایین تر به فروش می رسانند به «نسیم آنلاین» گفت: عموما نیز مردم در حال حاضر پول نیاز دارند و چون به راحتی هم نمی توانند وام بگیرند، این کارتها را تهیه می کنند و بجای تهیه کالا، آن را نقد کرده و از پول آن در جاهای دیگر استفاده می کنند.

رئیس سابق ستاد بسیج اقتصادی کشور تاکید کرد: بهتر بود که بجای عجله، این طرح ابتدا در سطح مخاطبان محدودتری آزمایشی اجرا شده و بعد از مشاهده نتایج، در سطح اینچنین وسیع عملیاتی می شد.

وی اضافه کرد: نکته دبگر در رابطه با این طرح این است که امکان همکاری بانکها با این طرح بسیار کم است. از طرف دیگر، به نظر می رسد که این طرح بیشتر به یک نمایش و مانور تبلیغاتی شبیه است تا یک طرح عملیاتی. حتی اگر در یک روز نیز 150 هزار کارت هم صادر شود، باز در بین 80 میلیون نفر رقم ناچیزی است.
این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: بدون شک، با خارج شدن پول از بانکها، این طرح آثار تورمی خواهد داشت و به هیچ عنوان در بازار تحریک تقاضا ایجاد نمی کند. در صورتی که دولت مدعی است که با چنین طرحی، قصد تحریک تقاضا را دارد.