به گزارش «نسیم آنلاین» هفته گذشته جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در نشست خبری خود با خبرنگاران، میانگین ظرفیت فعال  صنایع کاشی و سرامیک را در سال گذشته 80 درصد   عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۸۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در انبارها دپو شده که بیشتر به دلیل نبود بازار است.

اوایل سال جاری، رئیس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه   ۲۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در انبار کارخانجات‌ مانده، گفته بود: این میزان کالا معادل مصرف بیش از یک سال کشور است.

مقایسه دو آمار فوق نشان می‌ دهد در سال جاری اوضاع فروش کارخانجات کاشی و سرامیک، بدتر هم شده و حجم بیشتری از تولیدات آنها روی دستشان باقی مانده است.

همچنین در حالی که معاون نعمت‌زاده مدعی است کارخانجات کاشی  و سرامیک در سال گذشته با 80 درصد ظرفیت کار کرده‌اند، رئیس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان کاشی و سرامیک اعلام کرده که در سال گذشته کارخانجات کاشی و سرامیک با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می کردند و حتی تعدادی تعطیلی واحدهای خود را اعلام کردند.  

 در شرایطی که مسئولان دولتی نیز بر بحران در صنعت کاشی و سرامیک صحه گذاشته‌اند، آمارهای گمرک از واردات انبوه محصولات سرامیکی ساختمانی در سال جاری خبر می‌دهد.

بر اساس آمار گمرک، در 4 ماه نخست امسال، محصولات سرامیکی ساختمانی از کشورهایی چون چین، هند، آلمان، فنلاند،  اتریش، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا و امارات به کشور وارد شده است.

هرچند شاید در نگاه اول، حجم واردات محصولات سرامیکی ساختمانی به کشور نسبت به کل تقاضای داخلی زیاد نباشد، اما همین حجم نیز نشان می‌دهد سیاست‌های مدونی برای حمایت از تولید داخل در شرایط رکود عمیق صنایع ساختمانی وجود ندارد.

موج بی‌رویه واردات محصولات کاشی و سرامیک در سال جاری در حالی رخ داده که رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای سال جاری بر لزوم جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخل تاکید کرده‌اند. با این حال، ‌مسئولان دولتی همچنان در خواب غفلت به سر می‌برند.

منبع: مشرق