به گزارش «نسیم آنلاین»، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این که برداشت سالانه ایران از میدان گازی پارس جنوبی امسال با قطر برابر می شود، میزان سرمایه گذاری انجام شده در فازهای 12 تا 24 پارس جنوبی را 50 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام کرد.

علی اکبر شعبانپور،گفت: توسعه میدان گازی پارس جنوبی مصداق کامل اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش توان صادرات و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاست.

وی با بیان این که درحال حاضر بیش از 50 درصد گاز کشور از میدان گازی پارس جنوبی تامین می شود، افزود: زمانی که در اقتصاد مقاومتی در زمینه افزایش صادرات برق یا پتروشیمی تاکید می شود، مشاهده می کنیم که تحقق این سیاستها با تامین خوراک گازی که به طور عمده از پارس تامین می شود، محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان این که کشور قطر برداشت گاز از میدان پارس جنوبی را از سال 1368 و ایران هم عملا از سال 1380 شروع کرد، افزود: براساس اطلاعات بدست آمده، مجموع تولید قطر از میدان گازی پارس جنوبی هزار و 616 میلیون مترمکعب است و ایران هم با توجه به شرائط تحریم  که ایجاد شد، تاکنون 904 میلیون مترمکعب از این میدان برداشت کرده است.

وی برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی را نسبت به قطریها 55 درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در برداشت از میدان گازی پارس جنوبی به نصف قطر رسیده ایم.

شعبانپور تولید سالانه قطر در سه سال گذشته را سالی 177 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: در حال حاضر آنها بیشتر بر روی بخش نگهداشت فعالیت می کنند.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تولید پارسال ایران در میدان گازی پارس جنوبی را حدود 132 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تولید سالانه ایران در میدان گازی پارس جنوبی به نسبت تولید سالانه قطر به 75 درصد رسیده است که این امر حاکی از این است که در این بخش 25 درصد از قطریها عقب هستیم.

وی افزود: چنانچه امسال 5 فاز پارس جنوبی با حمایتهای مالی وارد مدار شود، در تولید سالانه با قطر برابر شده و سال آینده دراین بخش از آنها پیشی خواهیم گرفت؛ البته ایران در مقطع سال 84 نیز در تولید سالانه با کشور قطر برابر بود.