به گزارش «نسیم آنلاین» یکی از بخش‌هایی که حجم بالای قاچاق در آن به چشم می‌خورد، صنایع نساجی و پوشاک است که به گفته نایب رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی، ترکیه بیشترین قاچاق این صنایع را به ایران دارد و بعد از برقراری تجارت ترجیحی با این کشور روند قاچاق پوشاک ترک با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

احمد کیمیایی اسدی از فعالان صنعت نساجی گفت: یکی از عوامل اصلی ضربه زننده به صنعت پوشاک موضوع قاچاق است. قاچاق در این صنعت بسیار لطمه زننده است. مخصوصا به دلیل داشتن مرز مشترک با ترکیه پوشاک قاچاق در سطح وسیعی از ترکیه وارد کشور می‌شود.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که هزاران برابر بین آنچه ترکیه از صادرات پوشاک خود به ایران می‌گوید با آنچه در بازار ما از واردات پوشاک ترکیه وجود دارد، اختلاف است. در حال حاضر و بعد از برقراری تجارت ترجیحی با ترکیه روند قاچاق پوشاک ترک به کشور با سهولت بیشتری اتفاق می‌افتد.

کیمیایی اسدی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که به زودی بتوانیم با تنوعی که از پوشاک در بازار داخلی وجود دارد بتوان مصرف کننده را قانع کرد تا از تولید داخل استفاده کند تغیی ذائقه مصرف کننده فرایند زمان بری است و بسیار کار می‌برد. شاید پوشاکی در کشور ما تولید شود که کیفیت مناسبی داشته باشد اما مطمئنا قیمت تمام شده آن بالاست. در شرایطی که قیمت یکسان باشد پوشاکی که در داخل تولید شود نسبت به پوشاک وارداتی (پوشاک ترک) کیفیت پایین تری دارد عمدتا در صنایع پوشاک اینگونه بوده است که کیفیت و قیمت پوشاک وارداتی از داخل بهتر بوده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برخی دیگر از مشکلات صنایع نساجی گفت: یکی دیگر از اصلی‌ترین اولویت‌ها و اقداماتی که باید در صنعت نساجی مورد توجه قرار گیرد وارد کردن تکنولوژی و فناوری روز است، اگر این اتفاق نیفتد همچنان سایه واردات روی صنعت پوشاک ما وجود خوهد داشت.

وی اضافه کرد: وارد کردن تکنولوژی روز باعث می‌شود که به کیفیت مطلوب برسیم و خریداران را قانع کنیم تا مصرف کالای خارجی را کم کنند. از سوی دیگر این اتفاق باعث می‌شود که هزینه تمام شده پوشاک در داخل پایین آید و قدرت رقابت پذیری بالا برود.