مصطفی گودرزی، رئیس اتحادیه کاشی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین» در رابطه با وضعیت بازار این کالا در سال 94 بیان داشت: وضعیت اقتصادی کشور در سالی که گذشت و در بخش کاشی اصلا رضایت بخش نبود، زیرا رکود بسیار سنگین بود و تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه شدند.

وی ادامه داد: همان کالاهایی هم که از قبل تولید شده بود با کمبود مشتری مواجه بود و کسی خریدی نمی‌کرد، از طرفی صادرات نیز رونقی نداشت.

وی تأکید کرد: تعدادی از کارخانه‌های صنف کاشی به دلیل نبودن نقدینگی و رکود زیاد با وضعیت بسیار نامناسبی روبه رو شدند به طوری که در نهایت حتی برخی از آن‌ها تا مرز ورشکستی و تعطیلی پیش رفتند. گودرزی اظهار داشت: حتی در برخی کارخانه‌ها کارگران دست به اعتصاب زدند، اما واقعیت این است که نه کارفرما مقصر بود و نه کارگر، اما از آن جهت که انبارها پر بود از کالاهای انباشته شده لذا مشکلات روز به روز بیشتر می‌شد. وی گفت: موجودی انبارها آن چنان زیاد است که اگر چنان چه همین الان نیز تولید را متوقف کنیم تا یک سال آینده کاشی به اندازه کافی داریم.

رئیس اتحادیه کاشی افزود: ما در کشور خود ظرفیت تولید 600 میلیون متر مربع تولید را داریم که در حال حاضر چیزی حدود 400 میلیون متر مربع در داخل کشور کاشی تولید می‌شود اما متأسفانه مصرف داخلی نصف میزان تولید است. در مصرف صادراتی نیز بالغ بر 100 میلیون متر مربع پتانسیل صادرات داشتیم.

وی گفت: 80 درصد صادرات نیز به عراق صورت می گرفت، بنابراین صادرات در شرایط فعلی رونق زیادی ندارد بنابراین موجودی انبارها نیز روز به روز بیشتر شده است.

گودرزی دلیل اصلی رکود صنف کاشی را نیز رکود در بخش مسکن دانست و به نسیم آنلاین گفت: تا زمانی که بخش مسکن از رکود فعلی خارج نشود وضعیت صنف‌های وابسته به بازار مسکن نیز به همین ترتیب دچار رکود خواهد بود، زمانی که مسکن مهر و شبکه ساخت و ساز کشور رونق داشت، چیزی حدود 300 میلیون متر مربع مصرف داخلی شده بود لذا در کل دپو به وجود نمی آمد.

وی افزود: اما در شرایط دو سال اخیر به دلیل سیاست‌های کلان دولت که به نظر بر این مبنا بود که ساخت و ساز رونق نداشته باشد در نتیجه مسکن بازار فعالی نداشت و همین موجب رکود در بیشتر اصناف شد که کاشی نیز از این موضوع مستثنی نبود البته ما به سال 95 بسیار امیدوار هستیم و امیدواریم با رفع تحریم‌ها مشکلات نیز حل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن موضوع دیگری که باعث کم شدن مصرف داخلی کاشی می‌شود این است که در کل در کشور ما این فرهنگ رواج نیافته که هرچند سال یک بار باید کاشی‌های مورد استفاده در خانه تعویض شود بنابراین کاشی تنها زمانی کاربرد دارد که مسکن جدیدی ساخته شود.