به گزارش «نسیم آنلاین»، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ساخت یک سد می‌تواند 10 برابر هزینه ساخت خود از بروز خسارت در زمان جاری شدن سیل جلوگیری کند.
محمد حاج رسولیها،با بیان اینکه در 15 سال اخیر متوسط بارندگی‌های کشور از 250 میلی‌متر به 215 میلی‌متر و در 6 سال اخیر به 205 میلی‌متر رسیده گفت که منابع آبی کشور به یکباره با کاهش 20 درصدی مواجه شده است و افزود: نکته‌ای که همیشه بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، بحث تامین آب شرب کشور از منابع آب جاری و زیرزمینی است.
وی گفت: بین 6 تا 7 میلیارد مترمکعب کل مصرف آب مربوط به آب شرب و حدود 2 میلیارد مترمکعب هم مربوط به صنعت است و مابقی در بخش آب کشاورزی و چرخه طبیعت است.
وی ادامه داد: در چند دهه اخیر از سویی جمعیت افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر نیز سرانه آب کاهش پیدا کرده است که اینها باعث مشکل تامین آب در کشور شده و همین امر مسئولیت وزارت نیرو را دشوارتر کرده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص چالش سدسازی نیز با بیان اینکه در دولت یازدهم هیچ سد بزرگی مجوز ساخت نگرفته است، اظهار داشت: مراحل بازنگری و مطالعات تمام این سدها به‌دقت رصد می شود و اعتقاد داریم نباید اشتباه گذشته تکرار شود.
وی با بیان اینکه اگر این سدها نبودند ورودی و خروجی آب در کشور قابل تنظیم نبود و بیشتر شهرهای کشور با چالش شدید آب روبرو می‌شدند، ادامه داد: اگر سدهای اطراف تهران نبود، 700 تا 800 میلیون مترمکعب از نیاز آب شرب تهران را از هیچ منبعی نمی‌شد تامین کرد.
حاج رسولیها خطاب به منتقدان سدسازی گفت: ما دغدغه بزرگی در خصوص آب بندر عباس داشتیم، ولی حدود یک ماه قبل بارندگی شدیدی در منطقه اتفاق افتاد که وجود دو سدی در حاشیه خلیج فارس باعث شد تا در مدت 24 ساعت بتوانیم نیاز یک ساله آب بندر عباس را ذخیره کنیم.
وی در بحث انرژی نیز خطاب به منتقدان سدسازی گفت: کسانی‌که از سد گتوند انتقاد می‌کنند باید توجه کنند که انرژی برق‌آبی تولید شده در کشور با ورود این سد به جمع نیروگاه‌های برق‌آبی در زمان پیک مصرف تابستان سال جاری از 11 هزار به 55 هزار مگاوات ساعت افزایش یافت و بخشی از مشکل تابستان را پوشش داد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص خسارت وارده از سیل نیز بیان داشت: سدهایی که احداث می‌شود حداقل 10 برابر هزینه احداث می‌توانند در زمان بارندگی و بروز سیل،‌ جلوی خسارت‌ها و زیان‌های ناشی از سیل را بگیرند.
وی با اشاره به سیلابی که در عید سال جاری توسط سد گتوند مهار شد، گفت: این سد جلوی 5000 مترمکعب سیلاب در ثانیه را گرفت که 3000 مترمکعب آن کافی بود تا در اهواز به غیر از تلفات جانی، هزاران میلیارد تومان خسارت ایجاد شود.