به گزارش «نسیم» ایسنا نوشت: مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از تولید و بازار مناسب انار در آستانه شب یلدا خبر داد و گفت: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم از این محصول بسته به کیفیت آن باید از 1500 تا نهایتا 4500 تومان برای مصرف‌کنندگان باشد.

ابوالقاسم حسن‌پور اظهار کرد: با توجه به تولید، قیمت تمام شده انار و نرخ خرید محصول از باغدار، قیمت منطقی هر کیلوگرم انار درجه یک 4000 تا 4500 تومان است، چراکه این محصول آن را از باغداران کیلویی 2500 تا 3000 تومان خریداری کرد‌ه‌اند.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم انار درجه دو و سه باید به ترتیب نهایتا 3000 و 1500 تومان در بازار مصرف باشد، در حالی که قیمت این محصول در بازار منطقی نیست و دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان باید نظارت خود را بر بازار اعمال کنند.

ناظران، آنالیز منطقی میوه‌ها را اعلام کنند

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در چنین شرایطی باید دستگاه‌های نظارتی، آنالیز قیمت را ارائه دهند و بر آن در سطح شهرها و بازار میوه و تره‌بار نظارت دقیقی اعمال کنند تا بتوانیم شاهد خرید و فروش میوه به قیمت منطقی و اعلام شده باشیم؛ این در حالی است که هم‌اکنون فاصله قیمت میوه از باغ تا سفره مردم بسیار زیاد است.

حسن‌پور ادامه داد: با توجه به پراکندگی تولید انار در کشور از آذربایجان شرقی تا سیستان‌وبلوچستان، تعداد افرادی که به بازار انار ورود پیدا می‌کنند و تعداد دلالان آن نسبت به دیگر میوه‌ها بیشتر است، چرا که این محصول در مناطق کویری مانند استان‌های فارس، کرمان، یزد، خراسان رضوی، هرمزگان، اصفهان و ... تولید می‌شود.

رد تقاضای واردات برای انار صادراتی!

وی اظهار کرد: علی‌رغم مازاد بودن تولید انار و صادراتی بودن این محصول، برخی تقاضای واردات حدود 40 هزار تنی انار را برای تبدیل به کنستانتره از کشورهایی مانند آفریقا، ترکیه و غیره داشته‌اند که این مجوز آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر نشد، اما این مساله نشان می‌دهد که هیچ محصولی روی زمین باقی نمانده است.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی درباره‌ کیفیت تولید انار در سال جاری گفت: از حدود یک میلیون تن تولید این محصول 40 درصد آن درجه یک، 40 درصد درجه دو و مابقی آن جزو انار با درجه کیفیت سه به شمار می‌رود که در این میان انار درجه سه و بخشی از انار درجه دو برای تولید کنستانتره و دیگر فرآورده‌های انار مصرف و صادر می‌شود.

انار ایرانی، اروپایی شد

حسن‌پور همچنین درباره وضعیت تولید و بازار انار در سال جاری اظهار کرد: امسال حدود یک میلیون تن انار از استان‌های مختلف برداشت شد و حدود 40 هزار تن آن از ابتدای شهریورماه تاکنون به کشورهای مختلفی از جمله پاکستان، روسیه، آذربایجان، آلمان، فرانسه، کره جنوبی و غیره صادر شده است.

وی گفت: از کل تولید انار حدود 600 تا 700 تن آن در داخل به عنوان تازه‌خوری مصرف می‌شود، حدود 200 هزار تن تبدیل به کنستانتره و فرآورده‌های انار می‌شود و مابقی نیز صادر خواهد شد.