احمد اسد زاده، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با «نسیم» اظهار کرد: کاهش بودجه عمرانی در مرحله اول موجب گسترش بیکاری و رکود شده است و عملا مخالف تحول در اقتصاد است.

وی در ادامه با بیان اینکه آن‌چیزی که واقعا منشا در اقتصاد است افزایش بودجه عمرانی و کارهای عمرانی است و اگر دولت نتواند منابعی را در این خصوص تامین کند هیچ گونه تحولی در اقتصاد روی نمی‌دهد گفت:دولت می‌تواند با حذف افرادی که به یارانه نیازی ندارند این کسری بودجه در بخش عمرانی را جبران کند. دولت باید به معنای واقعی یارانه ها را هدفمند کند وگرنه مجبور است تمام درامد خود را خرج یارانه ها و حقوق کارکنان خود کند و عملا چیزی برای فعالیت های عمرانی باقی نمی‌ماند.

این اقتصاددان افزود: کاهش بودجه عمرانی می‌تواند وضع فعلی را بحرانی تر کند و رکود را عمیق تر کند، از آنجا که عمده اقتصاد ایران دولتی است و با توجه به این که بیش از هفتاد درصد فعالیت ها توسط کارکنانی که در  دولت استخدام هستند صورت می گیرد طبیعی است که تعدیلی در افزایش حقوق و دستمزد ها صورت گیرد که این موضوع باعث افزایش بودجه های جاری و کاهش بودجه بخش های دیگر می‌شود ضمن این که استخدام هایی که در دوران گذشته صورت گرفته بر مبنای نیازهای واقعی کشور نبوده و کشور پتانسیل لازم را برای استخدام نداشته است.

اسد زاده تشریح کرد: در حال حاضر کشور با دولتی حجیم و ناکارآمد رو به رو است و همین موضوع باعث گسترش بودجه های جاری است، دولت برای جبران این ضعف ها باید بیشتر بر روی بخش خصوصی سرمایه گذاری کند و استخدام های دولتی را کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز افزود: دولت باید از ظرفیت های خارجی کشور که از طریق تنش زدایی که در سیاست های خارجی ایجاد شده، فناوری های نوین و سرمایه گذاران خارجی را جذب کند و تمام این مسایل باید به صورت سیستمی و کار گروهی تمام عناصر انجام شود و نمی‌شود با نگاه کردن به دست دولت از او انتظار داشت تمام مسایل را به تنهایی حل کند بلکه باید این اراده در تمام دستگاهها وجود داشته باشد.

وی روند کنونی اقتصاد را مضر دانست و به نسیم تاکید کرد: در حال حاضر دولت در چند جناح در حال اقدام است و شاید بعد از برطرف شدن تحریم ها گشایشی ایجاد شود اما در حال حاضر اقتصاد ایران قفل شده است و با روند کنونی بعید است وضع اقتصاد بهبود یابد مگر این که دولت طرح تحول برنامه ریزی شده ای ارایه دهد.

این اقتصاددان در خصوص ورود سرمایه گذاران به کشور بیان کرد: امنیت اقتصادی برای ورود سرمایه گذارن خارجی یک موضوع مهم و چند وجهی است و باید دانست که صرفا با اجرای برجام سرمایه گذاران خارجی به کشور نمی‌آیند؛ لازمه ورود سرمایه گذارن خارجی، بهبود فضای کسب و کار و بهبود فرایند سرمایه گذاری، کوتاه کردن روند اعطای مجوز فعالیت و مبارزه با فساد اقتصادی است و اگر این موضوع ها محقق نشود سرمایه گذاران خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در ایران از خود نشان نمی‌دهند.

اگر این شرایط برای سرمایه گذاران ایجاد نشود ممکن است در ابتدا موجی از سرمایه گذاران به کشور هجوم بیاورند اما با روبه رو شدن به این شرایط دچار سرخوردگی شوند و دولت باید ابتدا زمینه ایجاد رقابت را در داخل کشور فراهم کند.