به گزارش نسیم تراز نوشت: مهندس علی اکبر صالح کارشناس ارشد تاسیسات درباره اصلاحات مورد نیاز در سازمان نظام مهندسی گفت: با توجه به اقدامات مثبتی از قبیل قوت گرفتن اجرای ماده ۳۳ و اجباری نمودن نظارت چهار رشته در صنعت ساختمان ، هنوز این سازمان با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داشته و باید از درون و بیرون سازمان مورد حمایت قرار گیرد.
وی افزود: نظام مهندسی باید به جایگاهی برسد که تمام سازمان های دولتی و غیردولتی اعم از شهرداری ها آن را به رسمیت شناخته و حساب ویژه ای روی این تشکل صنفی باز کنند. متاسفانه در حال حاضر این تشکل صنفی نه در بیرون و نه در درون سازمان در میان سایر سازمان ها و حتی مهندسان عضو سازمان از اعتبار کافی برخوردار نیست.
صالح ضمن برشمردن نقاط قوت سازمان در دوره ششم، درباره نقایص موجود در سازمان تصریح کرد: متاسفانه تکریم ارباب رجوع و مهندسان مراجعه کننده به سازمان یکی از مواردی است که مدیران سازمان به آن توجه چندانی نداشته اند. ضمن اینکه اگرچه موضوع بیمه کیفیت ساختمان مدت هاست مورد توجه مسئولان نظام مهندسی قرار دارد اما تاکنون هیچ اقدام جدی و اجرایی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی در مورد راهکارهای به کارگیری بیشتر مهندسان جوان در سازندگی کشور اظهار داشت: متاسفانه عده ای به دنبال این هستند که سازمان نظام مهندسی از حالت صنفی به حالت ستادی درآمده و دغدغه ای درباره اشتغال مهندسان جوان نداشته باشد. صالح درادامه گفت: اگر تمام ساخت و سازهای موجود زیر نظر نظام مهندسی صورت گیرد بسیاری از مهندسان ما وارد بازار کار شده و اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.
این مهندس ناظر درباره سهم هزینه بری دستمزد مهندسان نسبت به قیمت تمام شده مسکن خاطرنشان کرد: برخلاف ایراداتی که شهرداران مناطق مختلف مبنی بر افزایش هزینه ساخت مسکن توسط سازمان نظام مهندسی دارند به نظر می رسد واقعیت چیز دیگری است. وی با اشاره به هزینه های پرداختی مردم به نظام مهندسی افزود: این هزینه ها در مقابل هزینه اجرایی ساختمان ها بسیار ناچیز و کمتر از ۵ درصد هزینه تمام شده ساختمان است. از سوی دیگر وجود این نظارت ها باعث افزایش کیفیت ساخت و ساز شده و بهره وری ساختمان را در سال های آینده افزایش می دهد.
وی در باره دلایل تعویق انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی به تراز گفت: متاسفانه تعویق انتخابات به دلیل مشکلات نرم افزاری موجود، به اعتبار سازمان صدمه جدی وارد کرده و نقطه تاریکی در تاریخ این تشکل صنفی محسوب می شود. صالح در ادامه افزود: نباید یک مجموعه مهندسی که تمام امورش بر اساس هندسه و مهندسی اجرا می شود دچار چنین ایراداتی باشد. به نظر من بزرگترین ایراد تعویق زمان این انتخابات، کمرنگ شدن شور انتخا باتی و حضور کمتر مهندسان در این انتخابات خواهد بود.
وی در خاتمه درباره تبعات این اتفاق تصریح کرد: این اتفاق علاوه بر لطمه زدن به اعتبار نظام مهندسی ، شور انتخابات را از بین برده و قطعا باعث کاهش رای دهندگان خواهد شد.