شهرستانی، عضو انجمن فولاد در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: رکود موجود در تاریخ صنایع تاکنون سابقه نداشته است؛ علت این رکود هم دو موضوع است، یکی رکود خارجی است که در واقع جنگی بین غرب و چین است. علت دیگر نیز مسائل داخل کشور است.

وی در رابطه با علت‌های خارجی رکود ادامه داد: غرب فشار وارد کرده تا قیمت‌ها را کاهش دهد تا به این ترتیب چین نتواند خیلی تقویت و قدرتمند شود، به همین علت قیمت انرژی در دنیا افت کرده و قیمت انرژی هم رابطه مستقیم با فولاد دارد؛ زیرا فولاد از صنایع انرژی‌بر است.

وی تأکید کرد: از داخل هم به این دلیل که می‌خواهند جلوی تورم را بگیرند بهره بالایی را در نظر گرفتند؛ این بهره بالا سبب شده مردم سود خود را از بازار و تولید دربیاورند و به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی که در بانک وجود دارد، ببرند و این اصلا مناسب وضعیت کنونی نیست.

وی اظهار داشت: بودجه‌های عمرانی هم متأسفانه به دلیل وضعیت خراب دولت و نداشتن درآمد متوقف شده است.

عضو انجمن فولاد تأکید کرد: مردم هم به دلیل مذاکرات 5+1 امیدوار هستند که قیمت دلار کاهش پیدا کند، همه این عوامل سبب شده تا مصرف کاهش پیدا کرده و اجناس در انبار بماند.

وی اضافه کرد: الآن بیش از 3 میلیون تن مواد اولیه و محصول کف کارخانه‌ها بلاتکلیف مانده است؛ این 3 میلیون بیش از 20 درصد مصرف کل تولید ایران است؛ این در حالی است که ما معمولاً در 6 ماه اول سال مصرف فولادمان بالاتر است و 6 ماه دوم به دلیل سرما مصرف پایین‌تر است.

شهرستانی اظهار داشت: نکته بعدی این است که محرم و صفر را در پیش داریم و معمولاً در این ماه‌ها کارهای عمرانی می‌خوابد؛ همه این موارد دست به دست هم می‌دهد تا رکود بیش از پیش خود را نشان دهد.

وی افزود: نکته بعدی که خیلی هم مهم است این است که مردم این توقع را دارند که با برداشته شدن تحریم‌ها و فروختن نفت توسط دولت قیمت دلار کاهش یابد؛ همین امر نیز سبب شده تا فعلا برای خرید دست نگه دارند.

وی بیان داشت: تمام این‌ موارد دست به دست هم داده است که به این رکودی که تاکنون سابقه نداشته است، گرفتار شویم.

وی تأکید داشت: متأسفانه دولت سیاست اشتباهی را در پیش گرفته است من این امر را با آقای نعمت‌زاده هم منعکس کردم. اما گوش شنوا وجود دارد ولی عمل مناسب خیر.

وی گفت: اگر تورم همراه با تولید و اشتغال‌زایی باشد به نفع مملکت است؛ اما رکود همراه تورم به نفع مملکت نخواهد بود.

عضو انجمن فولاد ادامه داد: به طور مثال در کشور ترکیه تورم وجود داشت؛ این تورم حدود 180-200 درصد بود؛ اما آن‌ها تولید را ادامه می‌دادند و این باعث شد رشد اقتصادی بر حسب دلار را ادامه دادند تا زمانی که عرضه و تقاضا در آن کشور توانست همخوانی پیدا کند.

عضو انجمن فولاد با بیان این مطلب که تورم زمانی اتفاق می‌افتد که پول بی ارزش می‌شود، به نسیم گفت: وقتی ما پشتوانه تولید نداشته باشیم و  مصرف واردات ما بیش از تولیدات ما باشد تورم رخ خواهد داد.

شهرستانی تصریح کرد: بودن تورم مهم نیست ولی زمانی که اشتغال‌زایی صورت ب‌گیرد و حرکتی انجام ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین حالت این بود که در 4 سال اخیر این حرکت ادامه می‌یافت و قیمت دلار به جای 3500 تومان به 10 هزار یا 20 هزار تومان می‌رسید، ولی می‌توانستیم در آن زمان چند صفر را از آن کم کنیم و دوباره بازگردانیم.

وی اظهار داشت: در این دوره نه تنها ما خود استفاده نکردیم بلکه به دیگران هم ندادیم و اکنون هم ملت و هم دولت ضرر کرده است.