به گزارش نسیم تراز نوشت: کمتر از یک هفته تا برگزاری انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کشور فرصت باقی است. انتخاباتی که اگر چه در میان عامه مردم گمنام وبی اهمیت جلوه می کند، اما شاید مهمترین روز مهندسان ایرانی در طول چند سال باشد. روزی که مهندسان ماه ها و چه بسا سال ها برای پیروزی و موفقیت در این انتخابات فعالیت کرده اند. سازمانی که بر اساس قوانین و آیین نامه های موجود اگرچه در ظاهر یک سازمان صنفی و متعلق به مهندسان بخش خصوصی است، اما در میان مهندسان به سازمان" مدیر پرور" شهره است. در اهمیت این سازمان همین بس که با بررسی دوره های گذشته این انتخابات می بینیم چه وزرا و معاونین رئیس جمهوری که در این انتخابات شرکت کرده و با شکست انتخاباتی در اوج قدرت و شهرت از ورود به هیات مدیره این سازمان باز مانده اند.

در روزهای گذشته و پس از ثبت نام مهندسینی که قصد رقابت برای تصاحب صندلی های هیات مدیره سازمان نظام مهندسی را داشتند خبری دال بر رد صلاحیت های گسترده مهندسان مذکور، فضای این تشکل صنفی را پرخبر و البته کمی طوفانی و مه آلود کرد. عده ای از این مهندسان شروع به نوشتن نامه های اعتراضی و گاها استمداد طلبانه به اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی کشور کردند و البته عده ای دیگر از همان ابتدا با ارسال شکایات خود به دیوان عدالت اداری، به دنبال دادستانی خود از این طریق بودند.

در این بین دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم تایید صلاحیت کسانی که در وزارت کشور، شهرداری ها و شوراهای شهر شاغل هستند تعداد افراد رد صلاحیت شده را بیشتر و ماجرا را پیچیده تر کرد. از سوی دیگر طبق آیین نامه و قوانین موجود هیات های اجرایی در صورت وجود یکی از چهار دلیل: سوء سابقه، اعتیاد، عدم صلاحیت فنی و داشتن پرونده در شورای انتظامی، می تواند مهندسانی که ضوابط و شرایط فوق را نداشته باشند رد صلاحیت کنند. در این میان رد صلاحیت کسانی که در دوره قبلی نه تنها تایید صلاحیت بلکه عضو هیات مدیره سازمان نیز بوده اند همگان را با علامت سوال بزرگی روبه رو می کند. مهندسان مغضوب توسط هیات های اجرایی مدعی هستند: هیچ کدام از شرایط چهارگانه آنها نسبت به دوره ششم این انتخابات تغییری نکرده است اما گویا سیاست های مدیران امروز با سیاست های مدیران دیروز متفاوت است و همین موضوع دلیلی برای کشیدن خط سیاه عدم صلاحیت روی بسیاری از این نام ها شده است.

سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در این رابطه به خبرنگار تراز گفت: مسئولیت رد صلاحیت ها بر عهده هیات اجرایی بوده و سازمان نظام مهندسی در این زمینه مسئولیت و وظیفه ای ندارد چرا که خود اعضای این سازمان و بنده که رئیس سازمان هستم جزء کاندیداها بوده و دراین زمینه ذی نفع می باشم.

وی در مورد دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم تایید صلاحیت کارمندان شهرداری ها و وزارت کشور در این انتخابات افزود: من نمی توانم نظر وزیر را تحلیل کنم. به هرحال این دستوری است که ایشان به صورت مکتوب ابلاغ کرده اند و ما موظف به تبعیت از آن هستیم. البته به نظر شخصی من، عضویت در هیات مدیره سازمان و حضور چندساعته اعضا در هفته نمی تواند شغل محسوب شود.

رامین حسنی ریوندی عضو اصلی هیات مدیره سازمان و یکی ازکاندیداهای رد صلاحیت شده درباره این موضوع به تراز گفت: تایید صلاحیت ها در دو مرحله صورت گرفت که در مرحله اول عده ای با دریافت نامه به هیات اجرایی دعوت و ازعدم احراز صلاحیت خود مطلع شدند. اما با توجه به اعتراضات پیش آمده و نامه آقای ترکان مبنی بر تجدید نظر هیات های اجرایی، صلاحیت ها مجددا بررسی و در این مرحله افرادی مثل آقای قربانخانی که در حال حاضر نیز عضو هیات مدیره سازمان هستند تایید صلاحیت شدند.

وی درباره دلایل این رد صلاحیت ها و ارتباط آن به مدیران دولت یازدهم افزود: زمانی که آقای مظاهریان به عنوان معاون وزیرراه و شهرسازی انتخاب شده و برای اولین بار به جلسه هیات مدیره در دوره ششم آمدند، در همان ابتدای جلسه صراحتا رو به اعضای هیات مدیره گفتند: بالای ۹۰ درصد شما در دوره آینده عضو هیات مدیره سازمان نخواهید بود. این حرف نشان دهنده این بود که مدیران وزارت راه و شهرسازی از همان زمان، سناریوی عدم حضور هیات مدیره فعلی را نوشته و منتظر اجرای آن بودند.

حسنی ریوندی در باره دلایل مدیران وزارت راه وشهرسازی برای چنین کاری خاطرنشان کرد: افرادی مثل آقای شیبانی و یا خود وزیر راه و شهرسازی جزء کسانی بودند که در انتخابات دوره قبل شکست خورده بودند. لذا وقتی به قدرت و وزارت رسیدند با تمام وجود از اعضای هیات مدیره دوره ششم انتقام گرفته و می خواستند به هر نحوی آن ها را حذف کنند

این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران درباره مهندسانی که بعد از عدم احراز صلاحیت و در مرحله دوم تایید صلاحیت شدند گفت: مطمئن باشید حتی اگر این افراد در انتخابات ۱۶ مهر رای بیاورند با توجه به سناریوی وزارت راه و شهرسازی این افراد، حتی بعد از انتخابات نیز حذف خواهند شد.

وی در ادامه این گفتگو به تراز تصریح کرد: متاسفانه انتخابات در راستای مهندسی شدن در حال حرکت است و با توجه به شیوه نامه ای که برای انتخابات نوشته شده است هیات های اجرایی می توانند اعضای هیات مدیره سازمان را حتی بعد از انتخاب شدن نیز، رد صلاحیت کنند! ضمن اینکه در صفحه ۱۵ و ۱۶ شیوه نامه مسائل عجیب دیگری نیز وجود دارد که طبق این موارد، هیات اجرایی می تواند تا ۲۴ ساعت قبل از انتخابات افراد تایید صلاحیت شده را رد کند.

ریوندی خاطر نشان کرد: در دو سال اخیر و بعد از وزارت آقای آخوندی و بازگشت دکترشیبانی به اداره کل تشکل ها، افرادی که امکان رای آوری مجدد در این انتخابات را داشتند قدم به قدم توسط این افراد حذف شدند تا دوستان و همفکران خودشان پا به عرصه رقابت بگذارند.

وی در انتها با اشاره به دستور جدید وزیر مسکن در باره رد صلاحیت صاحبان مشاغل دولتی در این انتخابات افزود: ما با اعمال این قانون عده زیادی از کارشناسان با تجربه کشور را حذف می کنیم. متاسفانه براساس دستور وزیرراه، افرادی که سالها تجربه کار اجرایی و علمی داشته و به قول معروف استخوان خورد کرده این کار هستند حذف می کنیم و کسانی که در طول زندگی شان حتی یک متر کار اجرایی و صنفی نکرده اند مسئول تصمیم گیری مسائل جامعه مهندسی کشور خواهند شد.