رضا امین‌فر، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: در رابطه با عملکرد اقتصادی دولت در طول این مدت که بر سر کار آمده‌اند باید بگویم که خوشبختانه توانستند موجی مثبت از لحاظ روانی در بین مردم ایجاد کنند اما متأسفانه دولت در بحث اجرایی و عملیاتی اقتصادی نتوانسته به صورت موفقی عمل کند.

وی افزود: به نظر بنده تیم اقتصادی دولت، روی آیتم‌های بسیار کلی دست گذاشته‌ و این آیتم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، در صورتی که در اقتصاد چیزی نزدیک به 40 متغیر وجود دارد بنابراین ما نمی‌توانیم تنها بر روی چند متغیر تمرکز داشته باشیم و این کاری است که در حال حاضر تیم اقتصادی دولت می‌کند.

وی بیان داشت: ما با بعضی از دوستان مسئول در بخش اقتصادی جلساتی را داشتیم و از آن‌ها خواهش کردیم که در هر زمینه اقتصادی نظر متخصصان آن حوزه را جویا شوند.

امین‌فر گفت: حتی در انجمن اقتصاددانان یک کمیسیون تحت عنوان کمیسیون مشاوره تشکیل دادیم که هدفمان از تشکیل این کمیسیون هم استفاده از افراد متخصص و نخبه در هر زمینه تخصصی و مشاوره به بخش دولتی و حتی خصوصی از سوی این عزیزان بوده است.

این اقتصاددان درمورد عملکرد دولت در رابطه با یارانه ها نیز به نسیم گفت: در بحث یارانه نقدی تا به حال دولت نشان داده که جرأت حذف افراد بی نیاز از لیست یارانه‌بگیران را ندارد، وگرنه تشخیص این افراد اصلا  کار سختی نیست.

وی اضافه کرد: این جرأت نداشتن نیز از این موضوع نشأت می‌گیرد که نمی‌خواهد مقبولیت عمومی خود در بین مردم را از دست بدهد.

این اقتصاددان وضعیت بیکاری در کشور را بحرانی دانست و گفت: ما چیزی حدود 7/5  تا 8 میلیون نفر نیروی جوان داریم که در حال اضافه شدن به نیروی فعال جامعه هستند. این تعداد نیرو برای دولت دغدغه شده‌اند در صورتی که افراد تحصیل کرده پایه‌های توسعه هر کشور به حساب می‌آیند.

وی تصریح کرد: متأسفانه همه تا زمانی که تمایل دارند وارد حوزه مدیریت مد نظر خود شوند وعده بدون کارشناسی زیاد می‌دهند اما بعد می بینند که فاصله زیادی از عمل تا وعده دادن وجود دارد.

امین‌فر اظهار داشت: من مدتی قبل مصاحبه یکی از وزرا را شنیدم که وعده رشد 7 درصدی را بیان می‌داشت، در صورتی که اگر علمی بررسی کنیم رسیدن به این رشد غیرواقعی خواهد بود. در حقیقت اعداد و ارقامی که مسئولان می‌دهند واقعی نیست و با واقعیت هم فاصله دارد.

وی در رابطه با بحث لغو احتمالی تحریم‌ها و تأثیر آن بر روی اقتصاد کشور نیز به نسیم بیان داشت: ما که نمی‌خواهیم به خودمان دروغ بگوییم، بدون شک تحریم‌ها تمام مشکلات ما نبودند که با لغو آن‌ها هم حل شوند.

وی گفت: منکر تأثیر لغو تحریم‌ها بر روی اقتصاد کشور نیستم، اما اعتقاد دارم که ما خودمان بیشتر از تحریم‌ها در داخل کشور خودتحریمی داشته‌ایم و چنان چه سیاست‌های ساختاری غلط خود را تغییر ندهیم لغو تحریم‌ها تأثیر زیادی نمی‌تواند داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل بسیاری از این سیاست‌های غلط در حوزه صنعت اکثر واحدهای تولیدی ما با ظرفیت‌های بسیار پایین خود را سرپا نگه داشته‌اند، بنابراین این یک شوخی است اگر به رفع تمامی مشکلات توسط رفع تحریم‌ها خوشبین باشیم.