به گزارش «نسیم»، حمید تهرانفر در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در بانک مرکزی برگزار شده بود به بیان آخرین وضعیت بازنگری قوانین پولی و بانکی در لایحه اصلاح نظام بانکی پرداخت و  اظهار داشت: هر سه قانون بانکداری بدون ربا، بانک مرکزی و در قالب یک بسته نهایی شده و امید می رود در آینده نزدیک به هیات وزیران تقدیم و بعد از آن برای تصویب به مجلس داده شود.

وی در خصوص شعب بانک ها نیز اینطور گفت که با توجه به پیشرفت های حوزه الکترونیک بانک ها ناگزیر از فن آوری روز نه تنها افزایش شعبه نداشته بلکه 200 تا 250 شعبه آنها نیز کم شده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: امسال شاهد سرعت بیشتری در کاهش شعب بانک ها خواهیم بود. در حوزه مناطق آزاد بسیار جدی در تلاش هستیم مقررات قبلی که به تدریج رنگ باخت را احیا کنیم و در آینده نزدیک با معرفی قوانین جدید، مناطق آزاد از امتیاز ویژه برای فعالیت بانکی در این حوزه برخوردار شوند که مصداق آن شرایط فعالیت بانک های خارجی است.

وی در ارتباط با بنگاه داری نیز گفت: در سال قبل بنگاه داری در بانک ها متوقف شده و هیچ بانکی شرکت جدیدی را ایجاد نکرده است البته یک بانک که سهامدار آن به نهاد حاکمیتی متوسل است برای افزایش سرمایه دو شرکت را قبول کرده است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در خصوص اموال و املاک بانک ها نیز گفت: قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تکلیف اموال بانک ها را مشخص کرده و اموال مازاد باید طبق برنامه تعیین شده توسط بانک مرکزی فروخته شود.

تهرانفر در ارتباط با میزان معوقات بانک ها ادامه داد: نسبت میزان معوقات همان رقم قبلی است و رشد بیشتری را در این مدت شاهد نبودیم البته دستورالعمل شناسایی معوقات بانک ها در حال بازنگری است و به زودی به شورای پول و اعتبار ارائه می شود.

وی در خصوص هفت هزار موسسه غیرمجاز گفت: اعلام این رقم به معنای آن نیست که تمام این هفت هزار موسسه در قد و قواره عسگریه و کوثر فعالیت می کنند چراکه تعداد موسسات غیرمجاز بزرگ شاید به اندازه انگشتان دست هم نباشد.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: بخش زیادی از این موسسات مربوط به صندوق های قرض الحسنه تک شعبه ای، لیزینگ ها، صرافی های غیرمجاز و ... است.

وی گفت: 1700 میلیارد تومان مجموع منابعی است که در صندوق های قرض الحسنه تحت نظر سازمان اقتصاد اسلامی فعالیت می کنند.