لشگری، دبیر انجمن تخصصی صنعت کفش ایران در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: ایتالیایی‌ها در رابطه با بحث صنعت کفش ارتباط خوبی با ایران داشته‌اند و این ارتباط پیش از بحث لغو تحریم‌ها نیز وجود داشت، به طوری که قرار است یک مرکز طراحی نیز به کمک مشاوران ایتالیایی‌ در تبریز افتتاح شود.

وی ادامه داد: درست است که چینی‌ها مدتی به دلیل قیمت پایین‌تر بازار کفش ایران را در دست گرفته بودند، اما پس از لغو تحریم‌ها مجددا نگاه‌ها به سمت تولیدات ایتالیایی خواهد رفت. بنابراین پیش بینی ما این است که وضعیت بازار کفش ایتالیا در ایران بهتر از گذشته باشد.

وی تأکید کرد: البته باید این موضوع را مدنظر داشت که محصولات ایتالیا و اروپایی که به ایران فرستاده می‌شود تولیدشان در کشورهای آسیایی مانند ویتنام و چین صورت می‌گیرد.

دبیر انجمن تخصصی صنعت کفش ایران گفت: حتی در خود ایتالیا نیز کفش‌های تولیدی در ویتنام به فروش می‌رسد، البته تمامی این کفش‌ها طراحی‌شان با ایتالیا است اما چون قیمت تولید در ایتالیا بالا تمام می‌شود لذا ایتالیا طرح‌های خود را در کشورهای آسیای شرقی تولید می‌کند.

وی تأکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که پس از این می‌توان از این زمان به دست آمده به عنوان فرصت در سرمایه‌گذاری استفاده کرد. و همان کاری که چین یا ویتنام انجام می‌دهد ما در دست بگیریم. اما این موضوع زمانی عملی می‌شود که شرایط تولید در داخل بهتر شده و مشکلات حل شود.

لشگری اضافه کرد: آیتالیایی‌ها نیز درصدد هستند تا صنعتی مثل کفش را که به خارج از کشور منتقل کرده‌اند برای ایجاد اشتغال در کشور خود به داخل ایتالیا بازگردانند، این درس بزرگی برای ما است تا ما نیز صنعت تولید خود را صادرات محور نماییم.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که تولیدکنندگان داخلی نیز این روزها به آن رسیده‌اند، این است که باید باردیگر و مانند گذشته شروع به برندسازی کنند تا بتوانند با محصولات دیگر کشورها رقابت داشته باشند.

وی بیان داشت: متأسفانه هنوز ساختارهای نظارتی و قیمت‌گذاری‌ها و حتی اتحادیه‌ها با برندسازی هم‌خوانی ندارد، لذا هر کس بخواهد برندی هم تولید کند باید برود و جاهای مختلف جواب پس بدهد.

لشگری تصریح کرد: مشکلات تولیدکنندگان داخلی تنها مربوط به تحریم‌ها نبوده که با لغو آن همه آن‌ها حل شود و انتظار داشته باشیم که اتفاق خاصی صورت بگیرد، بلکه اگر همزمان با لغو تحریم‌ها، تحریم‌هایی که نه در حرف، بلکه در عمل دست و پای تولیدکننده را می‌بست برداشته شود می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

وی با تأکید بر این مطلب که باید خودتحریمی‌ها برداشته شود تا تولید داخل پیشرفت کند، گفت: به طور مثال بحث مالیات بر ارزش افزوده به اصطلاح قانونی مترقی بود که از آن طرف دنیا آن را آوردند اما قرار نبود که این مالیات را از تولیدکننده بگیرند اما عملا این مالیات از تولیدکننده شناسنامه دار گرفته شد.

وی عنوان کرد: تا زمانی که شرایط برای تولید داخل مشابه با خارجی نشود، این بی انصافی است اگر مسئولین اقتصادی، بازرگانی و صنعت ما تصمیم بگیرند تا به بهانه تجارت جهانی به تولیدات خارج از کشور امتیاز بدهند.

لشگری در مورد ورود کفش قاچاق گفت: آمار رسمی گمرک در سال 93 نشان می‌دهد که 8.6 میلیون دلار واردات رسمی انواع پایپوش به داخل کشور بوده این در حالی است که سازمان‌ تجارت جهانی مجموعه صادرات کفش دنیا به ایران 492 میلیون دلار بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حالا باید تفاوت این 492 میلیون دلار با 8/6 میلیون دلار را محاسبه کرد تا بتوان به میزان تقریبی قاچاق کفش به داخل کفش دست یافت!