به گزارش «نسیم»، مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو در صفحه اجتماعی خود میزان دقیق مبادلات تجاری ایران و روسیه را اعلام کرد.

سنایی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک روسیه حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه در سال 2014 پنج درصد رشد و در اوایل 2015 ده درصد رشد دیگر را نشان می‌دهد، گفت: به این ترتیب سال 2014 با پنج درصد رشد نسبت به سال گذشته به رقم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نزدیک شده است.

سنایی با بیان اینکه طبق آمار گمرک روسیه شاخصه‌ها نشان می‌دهد کاهش مبادلات که طی سال‌های 2012 و 2013 بروز کرد متوقف شده و روند رشد مبادلات آغاز شده، افزود: گمرک روسیه اعلام کرده در سه ماهه اول سال 2015 (سه ماهه پایانی سال 1393 ) آمار مبادلات یک رشد ده درصدی دیگر را نسبت به سه ماهه اول سال 2014 نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: این آمارها احتمالاً کالاهای ایرانی که از طریق کشورهای ثالث مانند ترکیه و جمهوری‌های آسیای مرکزی و قفقاز وارد روسیه می‌شود و برخی اقلام اعلام نشده را در بر نمی‌گیرد، ولی حجم واقعی روابط قاعدتاً مقداری بیشتر از این است.

سنایی خاطرنشان کرد: در کنار تعامل گسترده دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همکاری‌های سیاسی و امنیتی مبادلات تجاری دو کشور نیز روند صعودی پیدا کرده است.

وی یادآور شد: البته ظرفیت مبادلات تجاری بین دو کشور بسیار بیش از این است و همچنانکه اخیراً «میلینیکوف» رئیس شورای تجاری روسیه با ایران اعلام کرد اجرایی شدن توافقات انجام شده طی یکسال گذشته با توجه به رفع تحریم‌های ایران به راحتی می‌تواند رقم مبادلات را طی سال‌های آینده به ده میلیارد دلار افزایش دهد.

سفیر ایران در روسیه در پایان گفت: روسای جمهور دو کشور در ملاقات اخیر در شهر اوفا اعتقاد داشتند که با وجود گسترش همه جانبه همکاری‌ها اما مبادلات تجاری دو کشور در حد ظرفیت‌های موجود نیست و بر اجرایی شدن توافقات صورت گرفته تاکید کردند.