قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: یکی از معضلات جدی در تغییر کاربری‌ها، توسعه ویلا‌‌سازی‌ در مناطق کوهستانی است، زیرا در این مناطق امکان تولید محصولات کشاورزی و درآمدزایی کم است.

وی افزود: توسعه باغ در سطح 30 هزار هکتار از اراضی شیبدار یکی از برنامه‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش درآمد کشاورزان است که قطعا منجر به کاهش فروش زمین و ویلاسازی می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه توسعه باغ در سطح 30 هزار هکتار ار اراضی شیبدار به طور جدی در سال جاری دنبال می‌شود، گفت: بخشی از این اراضی شخصی و متعلق به کشاورزان و بعضی هم متعلق به دولت است که ما با دادن تسهیلاتی به کشاورزان از جمله نهال رایگان و هماهنگی برای تأمین آب، کشاورزان را ترغیب به تبدیل اراضی شیبدار و کوهستانی به باغ می‌کنیم.

افشار به برنامه‌های سازمان برای مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی اشاره کرد و افزود: طرح کاداستر (مرز نگار) اراضی کشاورزی در سطح 7 میلیون هکتار و همچنین گشت‌های یگان ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در 260 شهرستان از جمله برنامه‌های سازمان برای افزایش ضریب حفاظت از اراضی کشاورزی در سال جاری است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا علیرغم افزایش حفاظت‌ها باز هم شاهد تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم، گفت: تا دو سال قبل هیچگونه برنامه‌ای برای جلوگیری از تخلفات نبود، ولی با اقدامات انجام شده در سال گذشته بیش از 3 درصد تخلفات کاهش یافته است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: در گذشته نظارت چندانی به موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی نمی‌شد، اما با اقدامات انجام شده پیش‌بینی می‌کنیم که به 50 درصد کاهش در میزان تخلفات برسیم.

افشار در پاسخ به این سؤال که یکی از عوامل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به صرفه نبودن کار کشاورزی برای کشاورزان است، در راستای تقویت درآمد کشاورزی چه اقداماتی انجام شده، گفت: توسعه آبیاری تحت فشار که 85 درصد تسهیلات مورد نیاز این کار را دولت پرداخت می‌کند، یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ تولید برای کشاورزان است.