به گزارش «نسیم»، علیرضا منادی سفیدان نماینده تبریز در مجلس و عضو هیات رئیسه در همایش ناب‌سازی انرژی گفت: درست است که ایران از نظر داشتن ذخایر گازی در دنیا اول و ذخایر نفت و گاز دوم است اما فرهنگ غلط ریخت و پاش انرژی در کشور وجود دارد که باید اصلاح شود.

وی افزود: بعد از هدفمندی یارانه‌ها یک پوست‌اندازی انجام شد و حاکمیت که در بخش انرژی یارانه زیادی پرداخت می‌کرد، قرار شد یارانه‌ها هدفمند شده و 50 درصد از درآمد افزایش قیمت‌های حاملان انرژی برای خانوارها، 30 درصد برای تامین هزینه صنعت و 20 درصد برای شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شود که متاسفانه یارانه تولید پرداخت نشد.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: مصرف انرژی در کشور ما آنقدر فراوان است که وقتی رئیس مجلس مالزی به ایران آمده بود می‌گفت آیا شما واقعاً تحریم هستید و این همه چراغ مصرف انرژی چگونه روشن است اما جواب منطقی برای سخن او نداشتیم جز اینکه اعتراف کنیم در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمی‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: همچنین رئیس مجلس کره جنوبی که یک زمانی این کشور خواهان تولید پیکان ایران در کره بود، اخیراً گفته بود شما در ایران به صورت رایگان به مردم پول یارانه نقدی می‌دهید و کارگران شما 8 ساعت به صورت اسمی و در واقع نیم ساعت کار می‌کنند و حقوق دریافت می‌کنند اما در کره جنوبی بر خلاف کنوانسیون‌های جهانی 9 ساعت از کارگران کار می‌کشیم پس آیا شما واقعا پول‌دار هستید.

منادی با بیان اینکه جمعیت در خانوارهای روستایی بیش از شهری است، گفت: برای اینکه تعداد نخبگان بیشتر شوند باید افراد نخبه شهرنشین به فرزندآوری توجه کنند.

منادی با انتقاد از اینکه عده‌ای از مردم در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمی‌کنند، گفت: این فرهنگ غلط است که در حالی که شوفاژ در منازل روشن است اما پنجره‌ها را باز می‌کنند و یا در اتاق‌ها چراغ‌های زیادی روشن می‌شود بالاخره باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه طرح انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه دنبال می‌شود، گفت:‌آزادراه تبریز - ارمنستان نیز راه‌اندازی خواهد شد.

نماینده تبریز با بیان اینکه شهر 10 هزار هکتاری بعثت ایجاد شده است،‌گفت: نیروگاه 3 هزار مگاواتی در حال دریافت مجوز است که با احداث این نیروگاه برق تبریز به کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکیه صادر می‌شود و در کنار کفش تبریز برق نیز در آینده صادر خواهد شد.

منادی با بیان اینکه تبریز مرکز تولید و صنعت کشور بوده است، گفت: سال گذشته مجموع مالیات تبریز هزار میلیارد تومان بود در حالی که مالیات اصفهان 4 هزار میلیارد تومان بوده است یعنی تولید و ارزش افزوده در اصفهان 4 برابر تبریز بوده است.

همچنین قره‌‌سید دیگر نماینده تبریز در این همایش گفت: کار مجلس رفع ترافیک یک خیابان و یا احداث برق برای یک خیابان نیست بلکه سیاست‌گذاری است و مثلا با اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی به بخش سلامت مشکلات این بخش برطرف شد.

قره‌سید افزود: نباید اجازه دهیم ماشین‌سازی تبریز واگذار شود زیرا تولید در تبریز باید تقویت شود.

به گزارش فارس، در این همایش همچنین از مردانی آذر، نیکوکار مدرسه‌ساز تجلیل شد و یاد مرحوم مردانی‌آذر که او هم در کار مدرسه‌سازی بود گرامی داشته شد.

همچنین نجفی شهردار تبریز در این همایش گفت: در صنعت ساختمان‌سازی سرمایه‌گذاران را به تشویق استفاده از پنجره‌های دوجداره و استاندارد می‌کنیم تا میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها کاهش یافته و صرفه‌جویی شود.

شهردار تبریز افزود:‌در شهرسازی علاوه بر توجه به معماری و فرهنگ ایرانی - اسلامی خواهان حفظ هویت شهر تبریز و صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستیم.

وی تاکید کرد: خطوط اتوبوس بی‌آر‌تی در تبریز که قبلاً‌ به دلیل آسفالت نامناسب خیابان‌ها سالی 20 میلیارد تومان هزینه داشت با اصلاح زیرساخت‌ها این هزینه به شدت کاهش پیدا کرد.

نجفی با بیان اینکه تبریز یک شهر زلزله‌خیز است، گفت:‌ برای احیای بافت‌های فرسوده باید تلاش کنیم و ساختمان‌ها علاوه بر مقاوم‌سازی در برابر زلزله در مبحث انرژی باید اصلاح شوند که این مطابق با اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی خواهد بود.