محمود دهقانی اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از اظهار نظر معاون اول رئیس جمهور در خصوص سخت بودن شناسایی ثروتمندان اظهار کرد: اگر بر فرض شناسایی همه ثروتمندان هم به راحتی نباشد، حداقل 40 درصد آن ها را می توان به راحتی کشف کرد، ولی متاسفانه دولت عزم جدی برای این کار ندارد به طوری که اعترافات و اظهار نظرهای ناخواسته مسئولین این مسئله را تایید می کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مسئولین به جای اجرای قانون به دنبال مقاصد سیاسی و احیانا تمرکز روی انتخاباتی آتی مجلس هستند، که از این جهت مایه تاسف است.

عزم دولت جدی باشد، حذف ثروتمندان کار سختی نیست

این اقتصاددان با بیان این مطلب که " اگر عزم دولت برای حذف ثروتمندان جدی باشد، حذف آنها کار چندان سختی نیست " به نسیم گفت: دولت سال گذشته هم ادعا می کرد توانایی شناسایی ثروتمندان را ندارد، در حالی که از اسفند ماه تا به حال بنا به اذعان خود مسئولین تعداد قابل ملاحظه ای یارانه بگیران حذف شده اند.

دهقانی تصریح کرد: چطور همین تعداد حذف شده را شناسایی کردند در حالی که معتقد بودند که نمی توانند کسی را حذف کنند، بنابراین این نشان می دهد که می توانند این روند را ادامه دهند.

وی با اشاره به اظهارات سال گذشته وزیر اقتصاد در خصوص حذف ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی بیان کرد: وزیر محترم اقتصاد بیش از یک سال پیس اعلام کردند که ما بیش از ده میلیون نفر ثروتمند را شناسایی کردیم و گفتند این افراد ثروتمند هستند و درآمدهای کلانی دارند بنابراین می توان یارانه آن ها را حذف کرد، اما در عین حال می بنیم که این کار خیلی جدی گرفته نمی شود.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) گفت: دولتمردان براساس بعضی از معیارها می توانند حذف یارانه ثروتمندان را عملیاتی کنند، ولی  به نظر من انگیزه جدی برای این کار وجود ندارد، به عنوان مثال بعضی از کسانی که فرم های دریافت یارانه را پر کردند صادقانه نوشتند که درآمدشان ما بالاتر از یک میلیون است .

دهقانی افزود: آیا نمی شود از کسانی که خودشان اعلام کرده اند که بالای دو نیم میلیون درآمد دارند پرسید که درآمدشان چقدر است و اگر مشخص شد که درآمدشان بالاست یارانه آنها را حذف کرد؟

وی خاطرنشان کرد: چرا دولت وقتی مدعی است که نمی تواند ثروتمندان را حذف کند از کارشناسانی که مدعی هستند این کار قابل اجرا شدن است، کمک نمی گیرد؟ و اگر بازهم معتقدند که این کار سخت است چرا در رسانه ملی با مخالفان این نظریه مناظره نمی کنند؟

یارانه 40 درصد ثروتمندان به راحتی قابل حذف است

این اقتصاددان با بیان این مطلب که " حداقل 40 درصد ثروتمندان به راحتی قابل کشف هستند " گفت: اگر صحبت های بعضی از مسئولین را در ماه های اخیر مرور کرده باشید به وضوح اعتراف کرده اند که چون حذف یارانه ثروتمندان برای ما عوارض اجتماعی و احیانا سیاسی ایجاد می کند، ما این کار را نمی کنیم و چرا ما باید این هزینه را بپردازیم؟