به گزارش «نسیم» به نقل از سازمان شیلات ایران؛ حسن صالحی گفت: بنابر اعلام وزارت امور خارجه روسیه، با قرارگرفتن نام ایران در فهرست کشورهای درحال توسعه که مشمول تعرفه های ترجیحی صادرات کالا به اتحادیه اقتصادی اور آسیا قرار می گیرد، از این پس آبزیان ایران با تعرفه ترحیجی به کشور روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اور آسیا صادر می شود.

وی افزود: با توجه به فهرست اقلام مشمول تعرفه ترجیحی تعرفه واردات آبزیان ایران به کشور روسیه با تعرفه 2.25 تا 7.5درصد صورت می پذیرد.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه گفت: پیش از این تعرفه صادرات آبزیان ایران به روسیه 26 درصد بود که امکان رقابت را در آن بازار از کشورمان سلب کرده بود و از این پس انواع آبزیان زنده با تعرفه 5.5 تا 7.5 درصد، آبزیان تازه با تعرفه 5 تا 6 درصد، انواع آبزیان منجمد با تعرفه 2.25 تا 6 درصد و آبزیان فیله شده با تعرفه 3.75 تا 5.6 درصد به روسیه صادر خواهد شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: با این اقدام گام موثری برای صادرات اقلام شیلاتی به روسیه برداشته شده و چرخه مقررات تجاری آن کشور برای واردات انواع آبزیان از ایران تکمیل شده است.

وی افزود: پیش از این 19 شرکت معتبر ایرانی برای صادرات آبزیان به روسیه معرفی و مورد پذیرش سازمان های ناظر آن کشور قرار گرفته بود. 

رئیس سازمان شیلات ایران ابراز امیدواری کرد با اغاز فصل جدید تولید آبزیان، برنامه ریزی لازم برای افزایش تولید به منظور صادرات انواع محصولات شیلاتی از جمله میگو، انواع ماهیان پرورشی و دریایی و کنسرو به روسیه انجام شود.