به گزارش «نود اقتصادی»، عطا بهرامی تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: ریشه افزایش قیمت در بیشتر کالاها به‌خصوص ارز، تولید حجم بالای پول است که دولت آن را مهار نکرده است. بانک‌های خصوصی تا جایی که توانسته‌اند اقدام به خلق پول کرده‌اند و حتی نرخ بهره را زمانی که تورم در حدود ۹ درصد بود نیز بالا در نظر گرفتند.

وی بیان کرد: بانک‌ها باید سود سپرده‌های خود را پرداخت کنند ولی شرکت‌ها و اشخاصی که وام‌های کلان از بانک‌ها گرفته‌اند، اکثرا اقساط  تسهیلات را پرداخت نمی‌کنند، درحالی‌که بانک‌ها باید سود سپرده را پرداخت نمایند. در این وضعیت بانک‌ها اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌کنند و به ‌اصطلاح خلق پول جدید می‌نمایند.

بهرامی افزود: بانک‌ها موظف به پرداخت سود ۲۰ درصدی به سپرده‌های خود هستند که رقم بزرگی است، درنتیجه پول نقد با سرعت تولید می‌شود. بانک‌ها این پول‌ها را به شرکت‌های زیرمجموعه خود می‌دهند و آن‌ها هم این سرمایه را وارد بورس می‌کنند که به‌طور عجیبی بازار سرمایه را چاق کرده است. 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: در مقطع فعلی اراده‌ای از سوی دولت برای کنترل نرخ ارز وجود ندارد بلکه به آن دامن هم زده می‌شود. دولت روند غیرمنطقی افزایش شاخص بورس را اعمال می‌کند و چنانچه دلار روند کاهشی داشته باشد، بورس با ریزش شاخص روبه رو به رو می‌شود، اما در عمل به‌صورت تصنعی بازار را بزرگ می‌کند به‌طوری‌که حتی بانک مرکزی هم از این بازار خرید می‌کند. هجوم برای خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌هایی که کالای صادرات محور دارند، به امید افزایش نرخ ارز و سود بیشتر می‌شود، درحالی‌که موتور اصلی این روند را بانک‌ها روشن کرده‌اند.

عطا بهرامی بیان کرد: به نظر می‌رسد منافع دولت ایجاب می‌کند که نرخ ارز در حال افزایش باشد. در حال حاضر ۷۰ درصد از حجم پول خلق‌شده از طریق بانک‌های خصوصی به افزایش‌دهنده شاخص بورس تبدیل‌شده است که هیچ منطقی برای آن وجود ندارد.