به گزارش «نود اقتصادی» براساس آخرین اخبار و اطلاعیه‌های منتشر شده، نرخ پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بورس کالا که در هفته های گذشته با دلار ۳۶.۴ هزارتومانی قیمت گذاری شده بود، با دستور مستقیم رئیس جمهور به محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشت تا از این طریق شاهد اصلاح اساسی در جهت کنترل تورم در شاخص بهای تولید کننده باشیم.

این موضوع که براساس اعلام برخی افراد تنها در بازارهای داخلی صورت می‌پذیرد، باعث خواهد شد تا تولیدکنندگان نهایی کالا، با افزایش قیمت در نهاده های تولیدی رو به رو نشوند و به دنبال ثبات در هزینه های تولید، شاهد افزایش قیمت کالاهای مصرفی در بازار نیز نباشیم.

همچنین کنترل قیمت محصولات پتروشیمی که به عنوان نهاده های تولیدی در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، می‌تواند قدرت رقابت را در تولیدکنندگان محصولات نهایی کشور افزایش دهد و صادرات محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالا را به دنبال داشته باشد.

اصلاح در تعیین نرخ ارز صادراتی
براساس آنچه که از طرف برخی منابع آگاه اعلام شده است، اصلاح نرخ دلار در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی این بار تنها برای فروش داخلی پتروشیمی ها اتفاق افتاده است و این موضوع برای تالارهای صادراتی صادق نیست.

براین اساس، به نظر می رسد کالاهایی که از طرف تولید کنندگان برای مقاصد صادراتی عرضه می شود، با نرخ ارز بالاتر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شود و این موضوع می تواند درآمدهای صادراتی شرکت های پتروشیمی را در محدوده نرخ ارز بازار آزاد قرار دهد.

پیش تر شاهد آن بودیم که نرخ پایه تمامی محصولات عرضه شده به مقاصد صادراتی و داخلی، با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت گذاری میشد که این رویه منجر به ایجاد یک رانت بزرگ برای صادرکنندگان شده بود.