به گزارش «نود اقتصادی»، با فرا رسیدن آخرین ساعات سال ۱۴۰۰، مقایسه وضعیت مردم در دسترسی به کالاهای اساسی با روزهای پایانی سال ۹۹ بسیار تامل برانگیز است.

مردم برای تامین کالاهای مورد نیاز خود در آخرین نوروزی که دولت حسن روحانی سکان دستگاه‌های اجرایی کشور را در دست داشت با مشکلات زیادی رو به رو بودند.

ضعف دولت قبل در واکسیناسیون عمومی، کرونا را در دومین سال پیاپی مهمان شوم خانه‌های مردم کرده بود و دسترسی سخت به مایحتاج عمومی هم شرایط بسیار سختی را پیش روی آن‌ها قرار داده بود.

با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهایی نظیر روغن یا مرغ با قیمت گزاف و در صف‌های طولانی به دست مردم می رسید و در شرایط شیوع بالای ویروس کرونا و نبود واکسن، مردم مجبور بودند ساعات زیادی را در صف خرید کالاهای اساسی سپری کنند.

در بسیاری از نقاط کشور حتی مرغ و گوشت با کارت ملی و میزان محدودی برای مردم توزیع می‌شد و علی رغم تغییراتی که دولت دوازدهم در اجرای قانون انتزاع و سپردن تنظیم بازار به وزارت صمت ایجاد کرده بود، بازهم در ایجاد رفاه برای مردم عملکرد ضعیفی از خود به جا گذاشته بود. 

اما امروز با گذشت یک سال از آن روزها تغییرات محسوس در دسترسی مردم به کالاهای اساسی کاملا مشخص است.

دولت سیزدهم علاوه بر تزریق حداقل دو دوز واکسن به اکثریت مردم شرایطی را فراهم کرده که کالاهای اساسی به راحتی و بدون تشکیل صف در اختیار مردم قرار بگیرد.

قانون انتزاع به طور کامل اجرا شده و تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم تصمیم شجاعانه‌ای است که دولت احتمالا در سال آینده به سمت عملی شدن آن حرکت می‌کند. 

گرچه میزان کاهش تورم رضایت بخش نبوده و هنوز قیمت بسیاری از کالاهای اساسی گران بوده و بالاتر از قدرت خرید مردم است ولی جمع کردن صف کالاهای اساسی در گام اول مهمترین اقدام دولت جدید به شمار می رود.

تورم هم که یادگار بی انضباطی پولی دولت گذشته است قطعا در یک افق بلند مدت تر قابل کنترل بوده و می تواند آینده خوبی در سال ۱۴۰۱ پیش روی مردم قرار دهد.