دکتر حسین درودیان، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در واکنش به اظهارات دیروز عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی که دولت را متهم به اضافه برداشت از بانک‌ها و استقراض غیر مستقیم از بانک مرکزی کرده بود، اظهار داشت: وقتی دولت دچار کسری بودجه می‌شود به سمت برداشت از بانک‌ها می‌رود. البته این دلیل نمی‌شود به همان میزانی که دولت از بانک‌ها برداشت کرده، بانک‌ها هم از بانک مرکزی برداشت کنند، ولی این کار دولت‌ها ترازنامه بانک‌ها را اشغال کرده و به تامین مالی آن‌ها خدشه وارد می‌کند.

وی بیان کرد: شروع این اقدام مربوط به سال‌های آغازین دولت آقای روحانی بود. آقای روحانی شعار می‌دادند که دولت از بانک مرکزی استقراض نمی‌کند ولی در عمل برداشت‌های دولت از بانک‌ها رشد کرد و این تبدیل به یک رویه شد. همچنین از سال ۹۷ و تشدید مشکلات اقتصادی این موضوع به اوج خود رسید.

درودیان افزود: در حال حاضر هم این رویه ادامه دارد و در همین چند ماه که دولت جدید بر سر کارآمده اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. اما آقای همتی در این زمینه به موضوع جدیدی پی نبرده‌اند و این مسئله در دوره خودشان هم وجود داشته است. ولی چون احتمالا آن زمان عضوی از دولت بوده‌اند در این زمینه حرفی نزدند ولی حالا به عنوان اپوزیسون دولت سیزدهم به این موضوع اشاره می‌کنند. 

گفتنی است دیروز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در ویدئویی از رویه اضافه برداشت دولت از بانک‌ها انتقاد کرده و مدعی شده دولت از این محل در ماه‌های اخیر جمعاً ۱۸۰ همت پایه پولی خلق کرده است.