به گزارش «نود اقتصادی»،مجید زنگویی،رئیس انجمن گردشگری سلامت استان تهران در نشست خبری با اشاره به برگزاری سومین همایش بین المللی بیمارستانها و مراکز درمانی طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ مردادماه در تهران،بیان داشت:هرساله همایش ها و نمایشگاه های مختلف بین المللی در حوزه مراکز درمانی برگزار می کنیم

وی ادامه داد:برنامه های همایش بین المللی مراکز درمانی و بیمارستانها از دوماه پیش در بخش مجازی آغاز شده است.البته حضور برخی کشورها به صورت حضوری سخت است اما بسیار تمایل به حضور دارند.

زنگویی اضافه کرد:۳۰ کشور در این مدت مشارکت داشتند و بیش از ۱۰کارگاه آنلاین برگزار شد.رئیس انجمن گردشگری سلامت استان تهران متذکر شد:در همایش سه روزه در روز اول پنل های تخصصی،روز دوم، مراسم رسمی با حضور سفرا و مهمانان خارجی برگزار می شود.رویداد دیگری با موضوع معرفی تکنیک های جدید در درمان ارایه می شود.

زنگویی تصریح کرد:خوشحال هستیم مراکز درمانی و بیمارستانها تلاش دارند نقش بین المللی خود را بروز دهند.وی با اشاره به نقش مهم و تاثیر گذار وزارت بهداشت در گردشگری سلامت،ابراز کرد:انتظار ما از وزارت بهداشت به مراتب بالاتر از این حد است.رییس انجمن گردشگری سلامت استان تهران با تاکید بر اینکه دولت باید در گردشگری سلامت مشارکت بیشتری داشته باشد،گفت: باید ساختار وزارت گردشگری از این ظرفیت بیشتر استفاده کند.زنگویی با بیان اینکه انتظار مالی از دولت نداریم،افزود:از این جهت حضور دولت مهم است که برونداد ایران در این خصوص با حضور مقامات بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به حضور ۳۰ کشور در سومین همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستان و مراکز درمانی در تهران،یادآور شد:متاسفانه ۵ماه پیش با وزارت بهداشت مکاتبه کردیم تا کشورهای مختلف را برای این همایش دعوت کنند و هزینه اش را نیز می پردازیم اما هنوز چنین اقدامی صورت نگرفته است.

زنگویی با اشاره به حضور کشورهای اروپایی و آفریقایی در این همایش،تصریح کرد:سعی داریم برنامه های حمایتی برای دانشجویان و نسل آینده مدیریتی مراکز درمانی را داشته باشیم.لذا دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی در طول سال از خدمات ما بهره مند خواهند شد.

رئیس انجمن گردشگری سلامت استان تهران خاطرنشان کرد:به کشورهای اطرافمان که برای حضور در این همایش تمایل دارند تسهیلات ارایه می دهیم.

وی اظهار داشت:ما از شرکت های تجهیزات پزشکی دعوت داریم در این همایش شرکت کنند.

محمد علی بند پی،رییس سومین همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستانها و مراکز درمانی در این نشست با اشاره به اهمیت ارتباطات بین المللی در توسعه کشور،اظهار داشت:پاشنه آشیل بسیاری کشورها چه توسعه یافته یا توسعه نیافته حوزه سلامت آن کشورهاست.وی ادامه داد:باید کشور ایران را از اقتصاد تک محصولی نجات دهیم.با توجه به اینکه یک درصد جمعیت دنیا و ۷ درصد منابع را در اختیار داریم زندگی شایسته ای را نداریم.

بندپی خاطرنشان کرد:در آستانه اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم دولت چهاردهم نگاه متفاوتی دارد.در قانون هفتم فصل مجزایی برای گردشگری داریم و حتی برای وزارت بهداشت تکالیفی تعیین شده است.رئیس سومین همایش بین المللی مراکز درمانی ادامه داد:یک میلیارد دلار صادرات تجهیزات پزشکی،یک میلیارد دلار درآمد از دارو و ۶ میلیارد دلار درآمد از گردشگری سلامت را در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها نقش مهمی در ساماندهی افکار عمومی و مسئولان دارند،تصریح کرد:برنامه های توسعه معمولا جامع است اما عدم الزاما قانونی برای مسئولان نقطه ضعف اجرای برنامه هاست.بند پی ابراز کرد:اکنون برخی کشورهای همسایه مانند عمان پزشکان ما را با دادن تسهیلات جذب می کنند.

مهدی کریمی در نشست خبری سومین همایش و نمایشگاه بیمارستان ها و مراکز درمانی (IPH) علت عقب ماندگی در این حوزه را دچار بودن به دو تحریم دانسته و افزود :« ما گرفتار دو تحریم بزرگ بودیم نخست تحریم بین المللی که نمی توانستیم کاری در موردش بکنیم. دوم تحریمی بزرگ به نام نادانی، ناکارآمدی و بیتفاوت بودن مدیران و مسولان نسبت همه چیز است.»

او ادامه داد:« در حالی که بیش از 80 درصد اقتصاد ما دولتی است، مسولان و مدیران دولتی حتی به وجود همان 15 درصد بخش خصوصی هم راضی نبودند و حاضر بودند این 15 درصد بخش خصوصی هم نباشد تا همه چیزی در دست خودشان باقی بماند.»

کریمی با گلایه از این که هنگامی که در رسانه صداو سیما از دستاوردهای می گویند تنها نام مسئولان دولتی برجسته می شود و اسمی از بخش خصوصی نیست، گفت:« ما تمام این موارد را در این دو دهه دیدیم و بسیار سختی کشیدیم و تلاش کردیم تا ثابت کنیم بخش خصوصی می تواند.»

او استراتژی بلند مدت در حیطه امنیت ملی را رشد هر روزه بخش خصوصی دانسته و تاکید کرد:« تازه پس از این که مسئولان فهمدیدند گردشگری سلامت واقعا یعنی چه و چه آورده ای دارد اختلاف شدیدی بین وزارت گردشگری و وزارت بهداشت به وجود آمد و هر کس خود را متولی این حوزه می دانست و حضور ما را هم به عنوان بخش خصوصی نفی می کردند چرا که معتقدند همه چیز باید در دست دولت باقی بماند. »

رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی آمارسازی را یکی از آفت های این حوزه دانسته و عنوان کرد:« آمار می دهند ایران سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر سلامت دارد. یعنی آن افغانستانی که بدون ویزا وارد کشور شده است و یک آمپول زده را هم هم گردشگر سلامت حساب می کنند.»

کریمی تاکید کرد:« دنیا با شتاب دارد در زمینه گردشگری سلامت پیش می رود و ما تمام تلاش مان این است که از این قافله جا نمانیم .دولت چهاردهم هم اگر به گردشگری سلامت اعتقاد نداشته باشد هیچ کاری نمی تواند بکند.»