به گزارش «نود اقتصادی»،‌ تفاهمنامه اتصال خط آهن شلمچه – بصره بعد از گذشت ۲۰ سال، سرانجام با سفر "رستم قاسمی"، وزیر راه و شهرسازی به عراق به امضا رسید و طلسم آن شکسته شد.

از خط ریلی شلمچه به بصره، به عنوان یکی از راهبردی ترین خطوط اتصال ریلی کشور با کشور همسایه یاد می‌شود که تکمیل کننده کریدور راه ابریشم و اتصال دهنده شرق کشور به سواحل مدیترانه است.

در صورت راه‌اندازی خط ریلی شلمچه به بصره، زمان انتقال بار از کشورهای شرقی کشور تا سواحل مدیترانه به نصف تقلیل خواهد یافت. به عبارتی ساده‌تر، شبکه ریلی کشور در جنوب هم اکنون بیش از ۶ میلیون تن بار حمل می‌کند که با اتصال خط اهن شملچه به بصره، افق ترسیم شده جذب بیش از ۲۰ میلیون تن تبادلات باری است.

این طرح قرار بود در دولت‌های گذشته به سرانجام برسد اما هر بار مذاکرات آن به نتیجه نهایی نرسیده و یا به بن بست خورد، حال آنکه با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم این تفاهمنامه در اوایل کار دولت رئیسی به نتیجه خوبی رسید.

انتظار می‌رفت که شرکت راه آهن به عنوان بازوی دولت در صنعت حمل و نقل ریلی، مزیت‌ها و دستاوردهای این تفاهمنامه مهم و بزرگ اقتصادی و سیاسی را برای افکار عمومی تشریح کند.

اما با عملکرد ضعیف شرکت راه آهن در اطلاع رسانی، نه تنها دستاوردهای این تفاهمنامه بزرگ برای افکار عمومی تبیین نشد بلکه با انفعال رسانه‌ای، سطح این دستاورد تا حد یک موضوع  دست چندم تقلیل یافت. 

براستی اگر این تفاهمنامه در دولت تدبیر و امید و یا هر دولت دیگری به نتیجه اینچنینی می‌رسید دولتمردان آنها و یا معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل ریلی با این دستاورد مهم تا این حد ضعیف و نازل رفتار می‌کرد؟

واقعیت این است که  ناتوانی در گفتمان سازی رسانه‌ای یکی از نقاط ضعف دولت سیزدهم بوده که در همین ابتدای کار خود را بروز داده است، نمونه بازرش بازشماری مزیت‌های تفاهم نامه اتصال خط آهن شلمچه – بصره.

در نتیجه زمین بازی در اختیار منتقدان دولت قرار خواهد گرفت تا هر طور که بخواهند با این تفاهم مهم در حوزه ریلی برخورد کنند!