به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه اینترنتی آر بی تی اچ، گروه 5 کشور عمده دارای اقتصادهای نوظهور، بریکس، متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، به شکلی فعالانه در حال سرعت دادن به روند افزایش مبادلات تجاری دوجانبه بین خود به ارزهای ملی شان هستند.

این پروسه از جولای گذشته در نشست گروه بریکس درفورتلزای برزیل کلید خورد. در این نشست رهبران بریکس موافقتنامه ای را برای ایجاد یک بانک توسعه جدید 100 میلیارد دلاری و یک صندوق ذخیره ارزی به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار منعقد کردند. آنها گفتند بانک توسعه جدید به کشورهای عضو بریکس کمک خواهد کرد تا از تاثیرات منفی سلطه دلار آمریکا و اقدامات صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در تجارت جهانی که به دلار انجام می شود، رهایی یابند.

در مارس 2013، کشورهای عضو بریکس در ابتکاری به منظور گسترش مبادلات تجاری دو جانبه به ارزهای ملی شان، 2 موافقتنامه را به منظور ایجاد خطوط اعتباری برای کالاهای تجاری امضا کردند و تصمیم گرفتند تا امکان ایجاد یک بانک توسعه همچون آژانس های قرض دهنده چندجانبه ایجاد نمایند.

بر اساس این موافقتنامه ها، اخیرا آنها شروع به جایگزینی تدریجی ارزهای ملی خود با دلار کرده اند. مذاکرات بین کشورهای عضو برای وارد کردن بخش های بیشتری به این ساز و کار غیردلاری در تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه در جریان است.

به گفته کارشناسان، بازگشت بریکس به استفاده از ارزهای ملی در تجارت و سرمایه گذاری مزیت های فراوانی دارد که از جمله آنها می توان به افزایش تعداد ارزهای مورد استفاده در مبادلات و کاهش نقش دلار اشاره کرد. امروزه حجم مبادلات تجاری بین کشورهای گروه بریکس به 6.14 تریلیون دلار می رسد که حدود 17 درصد کل تجارت جهانی را شامل می شود.

عمده تجارت جهانی اکنون به دلار انجام می گیرد و این سلطه دلاری موجب می شود که در صورت افت ارزش دلار، کشورهای در حال توسعه آسیب اقتصادی و تجاری فراوانی متحمل شوند.  مبادلات مالی کشورهای عضو بریکس به ارزهای دیگر موجب محافظت از آنها در مقابل نوسانات شدید ارزی خواهد شد.