محمدعلی ربانی عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با «نسیم» درباره وام 80 میلیون تومانی مسکن اظهار داشت: بزرگ‌ترین انتحار و خودکشی‌ای که دولت می‌خواهد انجام دهد، این است که وام را به خریدار مسکن بدهد.

محمدعلی ربانی افزود: وام 80 میلیون تومانی مسکن تا زمانی که در مسیر ساخت‌وساز و عرضه مسکن به صورت مشارکت مدنی با بانک‌ها قرار گیرد و بعد به صورت فروش اقساطی متقاضیان مسکن باشد، چند حسن دارد.

محمدعلی ربانی تصریح کرد: با این اقدام تولید افزایش پیدا می‌کند و همچنین کسانی که متقاضی واقعی بخش مسکن هستند، می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند و صاحب‌خانه شوند و یک مقداری از آن سونامی افزایش قیمت‌های مسکن خودداری و جلوگیری کند.

وی عنوان کرد: مشکل اصلی ما این است که در چند سال گذشته تولید مسکن به حداقل رسیده و ما هیچ‌گونه تولید مفیدی که بتواند جلوی مشکلات آتی را بگیرد، انجام ندادیم.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران تصریح کرد: اگر این وام به صورت فروش اقساطی به سازنده واگذار شود و از آن طریق هم متقاضیان مسکن به صورت فروش اقساطی طویل‌المدت واگذار شود، بسیار موثر خواهد بود.

ربانی با بیان این‌که در صورتی که پرداخت وام به خریداران مسکن باشد، اثر تورمی دارد، متذکر شد: بزرگ‌ترین انتحار و خودکشی‌ای که دولت می‌خواهد انجام دهد، این است که وام را به خریدار مسکن بدهد.

وی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود که قیمت‌های مسکن به شدت افزایش پیدا کند. از آن طرف هم مشکلی از مشکلات مردم حل نخواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران به نسیم اظهار داشت: همچنین به دلیل این‌که تولیدی صورت نخواهد گرفت، در نتیجه تحولی در بازار ساخت‌وساز صورت نمی‌گیرد.

ربانی با بیان این‌که ساخت‌وساز باعث می‌شود صنایع و نیروی انسانی مشغول به کار شوند و افراد وارد بازار کار شوند، گفت: با این شیوه، رکود در بازار کار از بین می‌رود و تمامی صنایعی که وابسته به ساخت‌وساز مسکن است، فعال شوند.

وی خاطرنشان کرد: همه این‌ها باعث گردش اقتصادی کشور می‌شود، اما اگر بخواهیم فقط به خریداران بخش مسکن 80 میلیون تومان را بدهیم، انتحار و خودکشی است.