دکتر احسان موحدیان، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه در گفتگو با «نود اقتصادی» عنوان کرد: ناتو، رژیم صهیونیستی، آمریکا و عوامل منطقه‌ای آنها مانند باکو و آنکارا به دنبال حذف ایران از کریدورهای بین‌المللی و ایجاد کریدورهای رقیب و در خدمت منافع دشمنان ایران هستند.

وی افزود: نقشه اشغال جنوب ارمنستان نیز به همین منظور از سوی رژیم صهیونیستی و با نقش‌آفرینی باکو و آنکارا طراحی شده است. هشدار میدهم اگر در حمایت از تمامیت ارضی ارمنستان نجنبیم کشورمان دچار خفگی ژئوپلتیک می‌شود که آثار سوء آن تا قرن‌ها ادامه خواهد داشت.

موحدیان تصریح کرد: این خفگی ژئوپلتیک یعنی نه تنها حضور ایران در کریدور بین‌المللی مهم شمال-جنوب به کلی منتفی می‌شود بلکه کریدور رقیبی با نام جعلی زنگزور از سوی باکو و آنکارا در جنوب ارمنستان ایجاد خواهد شد که موقعیت ایران را در ابتکار کمربند و جاده چین نیز تضعیف خواهد کرد. در کنار این مسائل، تهدیدات امنیتی جدی ناشی از اتصال "دنیای موهوم تُرک مورد نظر اردوغان" قابل چشم‌پوشی نیست.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه ادامه داد: از اینرو همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند ایران باید در برابر هر نوع تغییر در مرزهای بین‌المللی واکنش قاطع داشته و وزارت امور خارجه ما از حالت انفعال در این زمینه خارج شود. چرا که پای امنیت ملی، اقتصاد و تمامیت ارضی کشور در افق ۲۰۰ سال آینده در میان است.

وی گفت: از سوی دیگر ما در کشوری چون ارمنستان نیازمند یک دیپلماسی عمومی فعال هستیم. مردم ارمنستان و به خصوص نسل جوان این کشور، شناخت محدودی از ایران و قابلیت‌های فراوان کشورمان در همه زمینه‌ها دارند. همین شناخت محدود نیز از دریچه رسانه‌های فرانسوی و غربی حاصل شده که دیدگاه مثبتی نسبت به ایران ندارند. از اینرو نیاز به حضور موثر وزارت خارجه در ارمنستان بیش از هر زمان احساس می‌شود.

موحدیان خاطر نشان کرد: نیازی که در کنار منافع امنیتی می‌تواند با تقویت شناخت دو ملت ایران و ارمنستان از یکدیگر، بازار صادراتی بسیار خوبی در اختیار کشورمان قرار دهد. متاسفانه رقبای ایران در ارمنستان به صورت فعال دیپلماسی عمومی را دنبال می‌کنند اما ما سال‌ها در این زمینه منفعل بوده‌ایم.