به گزارش «نود اقتصادی»، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات در خصوص افزایش صادرات در دولت سیزدهم اظهار کرد: آمارهای ۱۱ ماهه سال گذشته حکایت از رشد حدود ۱۲ درصدی صادرات دارد. حجم تجارت خارجی کشور در این مدت از ۴۸ میلیارد دلار عبور کرده است که تا پایان سال ۱۴۰۱ از ۵۰ میلیارد گذر کرده است.

وی افزود: دولت سیزدهم در موضوع صادرات در سال ۱۴۰۱ برخلاف تمام مشکلات موجود، جلوتر از برنامه اعلام شده خود حرکت کرد، البته بخشی از این رشد به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید در جهان بود که با توجه به اینکه ایران صادرکننده مواد خام است، سود بیشتری را به کشور وارد کرد و در نیمه دوم سال این روند معکوس و تا حدودی کاهشی شد.

لاهوتی تاکید کرد: پیمان شانگهای و توافقات صورت گرفته با کشورهای همسایه رشد صادراتی چشمگیری را نسبت به سال‌های قبل رقم زده است و در صورت اجرایی شدن تمام مفاد این توافقات می‌توان صادرات را افزایشی پیش‌بینی کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات خاطر نشان کرد: با این وجود نباید از تجارت با کشورهای دورتر و مقاصد دیگری که به طور سنتی با آنها تجارت داشتیم، غافل شویم و نکته مهم این است که باید کماکان به دنبال افزایش بازار باشیم به این معنا در کنار حفظ بازارهای گذشته، افزایش بازارهای جدید با اولویت همسایگان می‌تواند روابط اقتصادی کشور را ارتقا ببخشد.