به گزارش «نود اقتصادی»، حضور فعالانه بانک مرکزی طی دو روز گذشته باعث توقف روند افزایشی قیمت دلار و کاهش ۴ هزار تومانی قیمت شد. 

در حالی که در ساعت های ابتدایی آغاز مبادلات در بازار غیررسمی دلار به رقم ۶۰ هزار تومان رسید، فرایند مداخله بانک مرکزی باعث شد که قیمت دلار با عقب نشینی ۴ هزار تومانی در کانال ۵۶ هزار تومان قرار بگیرد. 

هر چند بازار غیررسمی دلار تاثیری در انجام مبادلات رسمی ندارد اما یکی از دلایلی که باعث شده فشار تقاضا در بازارغیررسمی افزایش پیدا کند ، تقاضا از سوی واردکنندگانی است که در صف ثبت سفارش دریافت دلار مرکز مبادله قرار دارند اما همزمان دلار خود را از بازار غیررسمی خریداری می کنند با این براورد  که پس از دریافت ارز از بازار مبادله، در صورت نیاز دلار خود را در همان بازار غیررسمی تبدیل به ریال کنند.

درواقع برخی واردکنندگان برای جلوگیری از تاخیر ورود کالای خود یا با نیت کسب سود از سوداگری دلار، سبب افزایش تقاضا در بازارغیررسمی می‌شوند که همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در این بازار است.

البته جنبه های روانی اثرگذار در افزایش قمیت دلار در بازار غیررسمی و همچین تلاش آمریکا برای ایجاد اختلال در روند ورود دلار از مبادی سنتی را نیز  نباید نادیده گرفت.

با این حال بانک مرکزی به منظور کاهش تقاضای کاذب بازارغیررسمی با استناد به دستوررئیس جمهورمبنی بر هماهنگی همه دستگاه ها با بانک مرکزی و همچنین عرضه مناسب ارز پتروشیمی ها و تقویت مرکز مبادله ارز، معادل ۷۰۰ میلیون دلار، ارز وارد بازار کرد که بخش اعظمی از آن درهم بوده و توانست علاوه بر عمق بخشی به بازار مرکز مبادله، جو افزایشی قیمت دلار در بازار غیررسمی را بشکند.

پیگیری‌ها نشان می دهد روند مداخله بانک مرکزی ادامه خواهد داشت و با توجه به برخی اتفاقات در هفته آتی بانک مرکزی در حال آماده‌سازی شرایط برای عمق بخشی مناسب تر به بازار رسمی و همچینن بازارسازی مناسب در بازار غیررسمی می‌شود.