به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد سبزی" با ابراز تاسف از اینکه بخش اعظمی از زمین‌های کشاورزی ایران همچنان با سیستم غرقابی آبیاری می‌شوند، افزود: این روش کشاورزی به معنای هدردادن آب است، در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی مسئول بوده و باید با سرمایه‌گذاری مناسب، آبیاری زیرسطحی را الگو قرار دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، کاشت محصولات آب‌بَر را در شرایط کنونی کشور، صادرات مجازی آب برشمرد و اظهار داشت: کاشت محصولاتی چون هندوانه به خصوص در استان‌های گرم و خشک و در شرایط بحران آبی کشور و ارسال آن به سایر کشورها به نوعی صادرات مجازی آب است.

 

امروز در بخش کشاورزی کشور، آب هدر می‌رود

وی با بیان اینکه، ایران جزو کشورهای خشک و کم بارش به شمار می‌رود، گفت: اهمیت حفاظت از آب به عنوان یک سرمایه ملی بر کسی پوشیده نیست؛ این در حالی است که در بخش کشاورزی از آب، استفاده بهینه‌ای صورت نمی‌گیرد و شاهد هدررفت این سرمایه ملی هستیم.

سبزی ضمن ابراز خرسندی از ابلاغ الگوی کشت پس از گذشت سال‌های طولانی، ادامه داد: امید است با اجرایی کردن آن شاهد بهبود شرایط باشیم و محصولات مورد نیاز و اساسی در حوزه کشاورزی کاشته شوند.

 

کاهش 80 سانتی‌متری آب چاه‌های کشاورزی

وی یادآور شد: هر ساله شاهد کاهش 80 سانتی‌متری آب چاه‌های کشاورزی هستیم که این امر با فرونشست زمین همراه و به عنوان زنگ خطر مطرح است؛ بر همین اساس باید به سمت آبخوان داری و آبخیزداری رفت، می‌توان این طرح را با هزینه اندک در دشت‌‌های کشور به مرحله اجرا درآورد؛ با این روش از هدررفت سیلاب‌های بهاری و زمستان جلوگیری می‌شود.

 

قدردانی از عملکرد وزارت نیرو برای مدیریت آب و برق کشور

این نماینده مردم در خانه ملت ضمن قدردانی از عملکرد وزارت نیرو در مدیریت آب و برق، گفت: لازم است با همکاری دستگاه‌های مختلف به خصوص وزارت جهاد کشاورزی مسئله و مشکل کم‌آبی در کشور مدیریت شود.

 

تعامل دستگاه‌ها ضمانت اجرای طرح "الگوی کشت محصولات کشاورزی" است

وی ضمن انتقاد از عملکرد کند وزارت جهاد کشاورزی در ابلاغ "الگوی کشت محصولات کشاورزی"، بیان داشت: ضمانت اجرای صحیح این طرح، همکاری و تعامل همه دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر است، در غیر این صورت در حد شعار باقی می‌ماند و با شکست روبرو می‌شود.

سبزی گفت: بر اساس قول مساعد وزارت جهاد کشاورزی قرار است "الگوی کشت محصولات کشاورزی"، امسال در حوزه زراعت و سال آینده در حوزه باغ و غیره اجرایی شود، البته در این زمینه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی حمایت لازم را خواهد داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره مقابله با فعالیت ۳۳۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز گفت: توقف فعالیت چاه‌های غیرمجاز در کنار استفاده بهینه از چاه‌های مجاز مستلزم برقراری همکاری و تعامل مثبت وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی است. وزارت نیرو در این زمینه اقداماتی را صورت داده که می‌توان به تعدیل پروانه بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز کشاورزی و کنترل هوشمند و مواردی از این دست اشاره کرد، اما سوال این است که آیا وزارت جهاد کشاورزی به همین تناسب وظایف خود را انجام داده است یا خیر؟

سبزی در همین رابطه تصریح کرد: لازم است وزارت جهاد کشاورزی وظایف خود را در حوزه مکانیزاسیون آبیاری انجام دهد و همزمان نیز وزارت نیرو درخصوص تعدیل پروانه بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز کشاورزی اقدام کند، در صورتی که فقط وزارت نیرو به تعهدات خود عمل کند و وزارت جهاد کشاورزی گامی در این زمینه برندارد، بی تردید این کشاورزان هستند که متضرر می‌شوند.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به تصویب طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی خاطرنشان کرد: ایرادات این قانون اصلاح شد و هم‌اکنون تقدیم مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است؛ انتظار می‌رود به زودی به تصویب نهایی برای اجرایی شدن برسد؛ این قانون در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مصرف آب، مکانیزاسیون، بیمه کشاورزی و غیره موثر خواهد بود.