به گزارش «نود اقتصادی»، رضا فاطمی امین،‌ وزیر صمت اظهار داشت: ما با دست خودمان قیمت‌های داخلی را به نرخ ارز وصل کرده‌ایم، ارز به سه روش بر روی قیمت‌های ما تأثیر می‌گذارد به عنوان مثال وقتی نرخ ارز بالا می‌رود کالاهای وارداتی مانند روغن یا پنبه گران می‌شود اثر دوم که ارز دارد اثر انتزاعی تورمی است وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد مردم فکر می‌کنند برای حفظ ارزش پول دارایی خود را باید به ارز یا کالای دیگری تبدیل کنند و این موضوع نیز بر نرخ ارز اثرگذار است و اثر سوم این است که بعضی از کالاها مانند پتروشیمی طبق قوانین خودمان به نرخ ارز متصل است و لذا مسائل خارجی بر آن تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: باید در صنعت خودرو به یک ثبات برسیم که هم اکنون به آن رسیده‌ایم الان سایپا روزانه ۱۸۰۰ دستگاه خودرو و ایران‌خودرو نیز ۲۶۰۰ دستگاه خودرو در روز تولید می‌کنند و این روند تولید ادامه دارد.

وزیر صمت افزود: اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده است بهار امسال نسبت به بهار سال قبل صادرات ۴۰ درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان ۶۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است. همچنین سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز ۴۰ درصد رشد تجارت داشته‌ایم.

 فاطمی امین بیان کرد: مذاکراتی برای تبادل قطعات خودرو بین ایران و روسیه در جریان است و قرار است به ویژه در خودروهای مشترک مثل تندر ۹۰، قطعات از روسیه وارد و تولید تندر ۹۰ از سر گرفته شود.

فاطمی امین افزود: عرضه خودرو در بورس کالا حرفه‌ای نیست. دوماه قبل از اعلام عرضه خودرو در بازار سرمایه مخالفت خود با این کار را به سازمان بورس اعلام کردیم. عرضه خودرو در بورس رانت ایجاد می کند.

وزیر صمت بیان کرد: پس از تصویب آیین نامه واردات خودرو در دولت، تقریبا دو ماه بعد واردات خودرو به کشور انجام خواهد شد. اغلب خودروهای وارداتی نیز در محدوده ۱۰ هزار دلار و کمتر خواهد بود.

وی گفت: تعرفه واردات خودرو اقتصادی خیلی پایین در نظر گرفته شده تا هزینه‌های واردات به مردم منتقل نشود، عرضه و تقاضا و هم نزدیک شود و افرادی که توان مالی کمتری دارند بتوانند خودرو تهیه کنند. اما رقم دقیق آن بعد از ابلاغ آیین نامه اعلام خواهد شد.

فاطمی امین بیان کرد: در تابستان کمبود برق داریم در زمستان کمبود گاز داریم که این به دلیل آن است که باید در بالا دست برای گاز ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام می‌شد که صورت نگرفته و در حوزه برق هم باید ۳ هزار مگاوات نیروگاه احداث می‌شد که انجام نشده است.

وزیر صمت اشاره کرد: اصلاح ساختاری سخت است، ما در شرایط ناپایدار هستیم و اصلاح ساختار را انجام می‌دهیم و ۵ سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد را داریم. نظام مالی و بانکی کشور به شدت دچار مشکل است.