براساس آمارهای دریافتی خبرنگار «نود اقتصادی» از بزرگترین بازارهای عرضه دام زنده کشور، بیش از ۱۰ ردیف قیمتی برای انواع دام جوان و پیر اعم از بره، گوسفند، بز و بزغاله و گاو و گوساله وجود دارد که کف قیمت‌ها از کیلویی ۳۵ هزار تومان شروع و به حدود ۷۰ هزار تومان می‌رسد.

برای مثال درحالی‌که بره و بزغاله چاق زنده کیلویی حدود ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد اما قیمت هر کیلو میش پیر حدود ۳۴ تا ۴۲ هزار تومان است.

همچنین درحالی که قیمت گوساله نر چاق کیلویی ۶۰ تا ۶۱ هزار تومان است اما هر کیلو گاو چاق ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و گاو پیر حدود ۳۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.


یک فعال حوزه دامپروی به خبرنگار «نود اقتصادی» می‌گوید با این قیمت‌های دام زنده، در شهرهای مختلف فروشگاه‌ها باید انواع گوشت قرمز گرم از کیلویی ۸۰ تا ۱۴۰ هزار تومان داشته باشند.

برای مثال گوشت گاو و گوشت میش پیر باید بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان و بره و بزغاله نیز باید حول‌وحوش ۱۴۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد اما در واقعیت، همه این گوشت‌ها به قیمت بالاتر از ۱۴۰ تا ۱۶۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و خبری از گوشت ارزان میش و گاو در بازار نیست.

وی می‌گوید اگر این طیف قیمتی در بازار وجود داشته باشد، بسیاری از خانوارهای کم‌درآمد هم می‌توانند فرضا گوشت گاو و میش خریداری کنند.