به گزارش «نود اقتصادی»، حسین اسلامی، ‌رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اظهار داشت: موضوع رمزارزها صرفا برای انتقال پول ومبادله در ابعادبزرگ میان ایران و سایر کشورها نیست. واقعیت این است که دلیل استقبال رمزارزها در کشور بحث سرمایه‌گذاری است و تصوری که خریداران دارند، این است که این سرمایه نسبت به سایر دارایی‌هایی مانند طلا و ارز سود بیشتری را برای آن‌ها حاصل می‌کند. 


تاثیرپذیری رمزارزها از برجام زمان‌بر است


وی گفت: حتی اگر برجام دو هم به نتیجه برسد تاثیرپذیری بازارها از آن زمان‌بر خواهد بود. علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به رمزارزها همچنان بالا است و همان استقبالی که تاکنون از بازار رمزارزها وجود داشته بازهم ادامه خواهد داشت. 


خریداران رمز ارز با دید باز به خرید اقدام کنند


رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: توصیه جدی ما به خریداران رمزارزها این است که با اطلاعات لازم و دید باز در مورد خرید رمزارزها تصمیم‌گیری کنند. همانند بازار سرمایه خرید رمزارزها نیز بازاری تخصصی است و می‌توانند خود به خرید اقدام نکرده و از طریق سبدها و افراد متخصص در این بازار حضور داشته باشند. 


سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها از نوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر است


وی عنوان کرد: ‌ این بازار ازجمله بازارهایی است که امکان سود و زیان در آن وجود دارد و به غیر از افراد متخصص سایر افراد باید با دقت بالاتری این موضوعات را دنبال کنند. خریداران به دنبال تبدیل دارایی‌های موجود خود به رمز ارز نباشند چون این سرمایه‌‌گذاری از نوع خطرپذیر بوده و باید اضافه دارایی اشخاص وارد این بازار شود. اینکه افراد مسکن یا خودروی خود را به رمز ارز کنند، پذیرفته‌شده نیست. 


اسلامی خاطرنشان کرد: ‌ رمز ارزها تفاوت‌هایی با هم دارند و برخی از آن‌ها نوسان‌های شدید دارند به همین دلیل سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها هم‌اکنون جزو سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر محسوب می‌شود. 


صرافان‌رمز ارز تحت فشارهای متعدد


وی درباره فشارهایی که بر روی صرافی‌های فروش رمزارزها وجود دارد، ‌ گفت: ‌هنوز مجوز رسمی برای صرافی‌های رمز ارز وجود ندارد و اقدام اولیه بانک مرکزی برای رسمیت دادن به این صرافی‌ها تاکنون منجر به صدورهیچ مجوزی نشده است. برخی عقیده دارند که نیاز به اخذ مجوز وجود ندارد اما باید رگولاتوری و نهادهای نظارتی بر فعالیت آن‌ها وجود داشته باشد بنابراین ابهام‌ها و دغدغه‌های زیادی وجود دارد به همین دلیل برخی از کسب وکارها دچار آسیب می‌شوند، برخی از آن‌ها فیلتر می‌شوند و برخی به نهادهای نظارتی دعوت شده و مورد عتاب وخطاب قرار می‌گیرند. 


رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: این امیدواری وجود دارد که این ترک فعل از سوی مجلس یا دولت رفع شود و با یک نگاه قانونی به این صنعت نگاه شود. 


بخش خصوصی با کلیات طرح صیانت مخالف است


وی درباره طرح صیانت نیز اظهار کرد: ‌ بیانیه و نامه‌نگاری‌های لازم در مورد طرح صیانت از سوی فعالان بخش خصوصی ارایه شده و اصل موضوع زیر سوال برده شده است. این شیوه مواجهه با فناوری‌های نوین و نسل جدید غیرقابل قبول است ما در جلسات شرکت‌ کرده‌ایم تا تبعات ناشی از آن مدیریت شود. 


اسلامی اظهار کرد: ‌ با همکاری بخش خصوصی و وزارت ارتباطات لایحه جدیدی باید به مجلس فرستاده شود. نظر مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص به خوبی روشن است وهم نامه وزارت ارتباطات راهگشای برخی از مشکلات است و ما براساس نظرات مرکز پژوهش‌ها و وزارت ارتباطات بررسی این طرح را در مجلس پیگیری خواهیم کرد و همچنان مجموعه بخش خصوصی با کلیات این طرح مخالف است اما همزمان چون به سمت تصویب حرکت می‌کند تلاش می‌کنیم تا مشکلات این طرح کمتر شود. 


رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: وزارت ارتباطات تلاش می‌کند که طرح صیانت را به سمتی هدایت کند که در وهله نخست اختیارات این وزارتخانه کمتر نشود و برخی از تبعات این طرح را از بین ببرد البته این وزارتخانه می‌توانست تلاش کند تا لایحه‌ای دیگری به مجلس ارایه دهد چون می‌توانست تبعات کمتری داشته باشد. 

منبع: نبض بازار