به گزارش «نود اقتصادی»، کم‌کاری و تعلل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در شفاف‌سازی پیرامون فعالیت‌ها و اندوخته‌های سپرده بانکی این سازمان، صدای وزارت راه و شهرسازی را هم درآورد!

سازمان نظام مهندسی ساختمان هر ساله بودجه خود را از محل اخذ پنج درصد سهم واریزی مالکان واحدهای ساختمانی بابت ارایه خدمات مهندسی توسط مهندسین ناظر و صدور شناسنامه فنی ساختمان تامین می‌کند.

از زمان واریز این وجوه از سوی مالکان واحدهای ساختمانی به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تا واریز به حساب مهندسان ناظر، مدت زمانی طول می‌کشد که این امر اعتراض مهندسان ناظر را به دنبال دارد.

بودجه امسال سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران یکصد میلیارد تومان بوده که به غیر از آن، مانده سپرده بانکی و اندوخته این سازمان در حساب بانک‌ها حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان مانده در حساب بانک‌ها مربوط به وجوه حق نظارت‌ها و سود حاصل از سپرده‌گذاری در طول سال‌های اخیر است که هر ماهه سود کلانی هم به آن اختصاص می‌یابد که هیچگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد این میزان سپرده و سود حاصله شفاف‌سازی نکرده است.

اختلاف نظر دیگر در مورد سود ناشی از رسوب این رقم نجومی در بانک‌ها بوده چرا که پول واریزی مالکان واحدهای ساختمانی تا اتمام عملیات عمرانی هر ساختمان و تسویه کامل با مهندسین ناظر، مشمول سود می‌شود اما سازمان نظام مهندسی در این خصوص هم روشنگری نمی‌کند.

🔹خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، اکنون در گفتگو با «نود اقتصادی» اعلام کرده که از سال گذشته این اداره کل در نامه‌هایی، خواستار شفاف سازی مراودات مالی و میزان اندوخته سپرده بانکی و موارد سوال برانگیز این سازمان شده و آنها نیز موظف هستند در مورد اندوخته حساب و همه فعالیت‌ها به اعضا پاسخگو باشند.

🔹وی تاکید کرد که درصورت عدم اقدام مناسب سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در زمینه شفاف سازی برخورد قانونی گزینه بعدی است و افرادی که در گذشته هم مرتکب تخلف شده و تخلف آنها اکنون مشخص شده به مراجع ذی صلاح  معرفی می‌‎شوند.

🔹سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در حال حاضر دارای ۱۲۰ هزار عضو است که سالانه چندین میلیارد تومان به این سازمان حق عضویت می‌پردازند.

🔹هرچند که گفته می‌شود ۶۰ درصد مهندسان یا بیکارند یا در اسنپ کار می‌کنند، بنابراین چرا سازمان نظام مهندسی با وجود این مقدار مهندس بیکار اقدام خاصی برای اعضای بیکار خود انجام نمی‌دهد؟

خبرنگار: بهزاد آقالو