کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «نود اقتصادی» در واکنش به اظهارات امروز عبدالناصر همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی در نقد عملکرد دولت فعلی در رشد صادرات غیر نفتی اظهار کرد: این که ۱۰ قلم کالای اول صادراتی ما پایه نفتی دارد، چیز جدیدی نیست و آقای همتی کشف جدیدی نکرده‌اند، اما معلوم نیست چرا الان یادشان افتاده که در این زمینه صحبت کنند؟ چرا زمان خودشان چیزی نمی‌گفتند؟

وی بیان کرد: مسئولان دولت فعلی روی حلقه آخر زنجیره صادرات غیر نفتی تاکید دارند و به دنبال ایجاد ارزش افزوده و اشتغال و دوری از خام فروشی هستند. قبلا خام فروشی هم از مالیات معاف بود ولی در حال حاضر خام فروشی شامل مالیات می‌شود و این موضوع در بودجه سال آینده که دولت جدید تدوین کرده کاملا رویکرد دولت سیزدهم را در حوزه تجارت خارجی مشخص می‌کند.

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت گفت: آقای همتی با ایجاد کمیته اقدام ارزی و پیمان سپاری ارزی بزرگترین ضربه را به صادرات کشور زد. اقدامات ایشان باعث شد صادرکنندگان ریشه دار خانه نشین شوند و صادر کنندگان با کارت‌های یکبار مصرف به چرخه صادرات کشور بیایند. این‌ها بلایایی است که ایشان به وجود آورده و دولت جدید در حال تحمل تبعات آن است.

وی با بیان اینکه در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی ایشان خودشان را کنار می‌کشند ولی ممطئنا نقش داشتند و امروز دولتمردان سیزدهم برای حذف آن با مشکل مواجهند، افزود: مطمئنا اگر آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی نمی‌شد ما در سه سال اخیر جهش صادراتی بسیار بالایی داشتیم ولی ایشان با بگیر و ببند جلوی این اتفاق را گرفت.

کرمانشاهی خاطر نشان کرد: من از انتقادات امروز ایشان تعجب می‌کنم و سوالم این است که خودشان در سه سال رئیس کلی بانک مرکزی چه خدمتی به صادرات انجام دادند؟

همتی در اظهاراتی امروز گفته است اگر هیچ تلاشی هم نمی‌کردیم، با همان صادرات سال قبل می‌توانستیم نزدیک ۶۰ درصد رشد درآمد داشته باشیم.

علی مرزبان