به گزارش «نود اقتصادی»، با گسترش فضای مجازی و اینترنت اواخر دهه هشتاد و اوایل ده نود، تجارت الکترونیک داخل ایران کم کم به شکل‎گیری شروع کرد و فروشگاه ‎های اینترنتی کالا و خدمات به مردم عرضه می‎کنند. اینجا یک مانعی وجود دارد و آن هم اعتماد کاربران برای خرید از کسب و کارهای اینترنتی است. یک موجودیتی اینجا شکل می‎گیرد با الگوبرداری از نمادهای اعتماد خارجی که متولی آن مرکز توسعه تجارت  الکترونیک است ذیل وزارت سمت. یک نمادی با عنوان نماد اعتماد الکترونیک که به کسب و کارهای دارای مجوز اعطا می‎شد برای افرایش اعتماد کاربران جهت خرید از این فروشگاه‎ها. این نماد تقریبا عمر ده ساله دارد. 

محمد جواد هادی، معاون رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در نشست اینماد فرصت یا تهدید که با همت خانه اندیشه‎ورزان اندیشکده حنان حکمرانی نقد و اندیشه برگزار شد با بیان اینکه در شناسه اینماد برای نخستین بار در جمهوری اسلامی بحث تخلفات نشان داده می‌شود گفت: وقتی شناسه نماد را باز کنید بحث تخلفاتش و ریسک عدم رعایت قواینن و مقرراتبه نمایش گذاشته می‌شود.

در این نشست  که فعالین کسب وکار و کارشناسان فضای مجازی حضور داشتند پوریا اَسترَکی فعال حوزه کسب و کارهای نوآور با تاکید بر اینکه سوابق فروشندگان آنلاین اینماد می‎تواند با جمع سپاری و استفاده از توان مردمی حرکت کند اظهار کرد واقعا مشکل است برای یک کسب و کار که در این فضای بسیار بسیار متاثر از موبایل و شبکه‎های اجتماعی خدمتی را تعریف کند یا کالایی را عرضه کند و آن را به فروش برساند. اینجا یک مسئله‎ای به وجود می‎آید آن هم نگاه مصلحی است که داریم حالا می‎تواند در حاکمیت یا انجمن صنفی باشد.

محمد مهدی شریعتمدار ، رئیس  هیئت مدیره انجمن فینتک با بیان توضیحاتی از فعالیت این انجمن گفت: انجمن فینتک، انجمن فناوری نوین مالی در حوزه کسب و کار اینترنتی است وی با انتقاد از نظام مجوز دهی در کشور گفت: مسئله امروز ما جی.دی.پی کشور است نه اینکه آدرس کسب و کار کجاست و اینکه مجوز گرفتی یا نه. نظام مجوزدهی به شدت ناکارآمد است و هر ابزاری که تعمیق کند و کمک کند کسب و کارها پشت این نظام مجوزدهی گیر کنند و نتوانند کارشان را شروع کنند، خیانت است

در پایان نیز مقرر شد برگزاری نشست‌های های مرتبط با حوزه کسب و کارهای اینترنتی تداوم داشته و گزارش پیشرفت پروژه های استراتژیک به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرد.