کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: در خردادماه امسال، سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه طی نامه‌هایی با عنوان وزارت جهاد کشاورزی ایران با اعلام ایجاد تغییرات در قوانین و مقررات این کشور در رابطه با مصرف سموم در کشاورزی، پیش نویس پروتکل همکاری در زمینه استفاده بی خطر از سموم علفکش و آفتکش را ارسال نموده و خواهان برگزاری مذاکرات بر روی متن آن گردید.

جلالی افزود: ما ۲۱ ام خرداد ماه پیش نویس را از طریق وزارت خارجه به وزارت جهاد کشاورزی دادیم و خواهش کردیم که موضوع به سرعت پیگیری شود. بعد از آن هم برای برگزاری مذاکره بر روی پروتکل پیشنهادی ۴۸ مکاتبه با دستگاه‌های داخلی انجام داده و در این زمینه هشدار دادیم.

سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: در نهایت اولین دور مذاکرات چهارم آبان ماه برگزار شد و طرف روسی هم در جلسه مذاکرات و هم در مکاتبات بعدی به صراحت اعلام کرد در صورت تکرار موارد نقض، رژیم ممنوعیت موقت بر ورود برخی از محصولات کشاورزی ایران به خاک روسیه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی گفت: طرف ایرانی نیز تدابیر خود برای جلوگیری از موارد نقض مقررات را اعلام کرد. از جمله این اقدامات، تعطیل کردن تعدادی از آزمایشگاه های بخش خصوصی است که برای کالاهای فاقد استاندارد، گواهی بهداشتی صادر کرده بودند.

جلالی بیان کرد: متاسفانه زمانی دو طرف در حال مذاکره بودند و هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده بودند، دستگاه دیگری در روسیه وارد عمل شد و با اعمال ممنوعیت در ورود برخی محصولات، در روند مذاکرات ما با سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه خلل ایجاد کرد.

وی در ادامه گفت: البته نیاز به ورود دستگاهی مانند سازمان غذا و دارو هم به مذاکرات بود که امیدواریم با هماهنگی‌هایی که در روزهای اخیر در عرصه داخلی انجام شده همه دستگاه‌ها پای کار بیایند. ما خبر داریم که معاونت محترم اقتصادی وزارت خارجه در روزهای اخیر هماهنگی‌های خوبی را برای این مسئله در داخل کشور انجام داده است.

سفیر ایران در روسیه افزود: این مسئله در قبال ایران موضوع تازه‌ای نیست و قبلا به همین دلیل برای واردات برخی از محصولات کشاورزی ترکیه هم توسط روس‌ها اعمال شده بود. در نهایت باید بگویم برقراری مجدد صادرات محصولات ممنوع شده به روسیه به طور جدی از سوی سفارت ایران در مسکو در دست پیگیری است و امیدواریم با مشارکت همه بخش های ذیربط دولتی و خصوصی روند مطلوب و رو به رشد صادرات ایران تقویت گردد.

کاظم جلالی گفت: در سال ۲۰۲۰ صادرات ایران با رشد ۱۰۵ درصدی در مقایسه با سال قبل از آن، از رقم ۳۹۰ میلیون دلار به ۷۹۵ میلیون دلار رسید و در سال جاری میلادی نیز با توجه به روند مطلوب و آمارهای رسمی گمرک روسیه، انتظار می رود که صادرات ایران به این کشور، حداقل به یک میلیارد دلار برسد.