علی توسطی رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: دستگاه حیاتی تراکتور در مقطع حساس کشت پاییزه ناگهان ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده و کشاورزان را سردرگم کرده است.

وی بیان کرد: تراکتور در یک سال گذشته ۱۱۹ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. مگر درآمد یک کشاورز از پارسال تا امسال چند درصد افزایش یافته؟! در واردات تراکتور انحصار داریم و تنها یک شرکت آن را با ضعیف‌ترین کیفیت تولید و کشاورزان را اذیت می‌کند.

توسطی افزود: تراکتورسازی تبریز برای ساده‌ترین ملزومات تراکتور مثل اتاقک روی تراکتور هم بعنوان یک آپشن ویژه از کشاورزان پول اضافه می‌گیرد!

رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: تراکتورسازی تبریز بسیار کمتر از نیاز سالانه کشاورزان تراکتور تولید می‌کند و تازه بخشی از آن هم را به واسطه‌ها می‌دهد و آن را راهی بازار آزاد می‌کند تا تراکتوری که الان ۴۲٠ میلیون قیمت دارد ۶٠٠ میلیون به کشاورز فروخته شود. سازمان حمایت که به راحتی مجوز افزایش قیمت می‌دهد هیچ نظارتی بر فروش تراکتور در بازار آزاد نمی‌کند.

وی بیان کرد: مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد موظف است تسهیلات و وام‌های خود را به تولیدکنندگان ماشین‌آلات بخش خصوصی بدهد ولی تقریبا همه تسهیلات را به شرکت دولتی تراکتورسازی تبریز می‌دهند. چرا کشاورزان باید هزینه شوآف مدیریتی و تیم فوتبال پرهزینه تراکتورسازی را پرداخت کنند؟!