اخبار شرکتها-به گزارش روابط عمومی بیمه ملت، در وبینار هفتم، موضوع تحول دیجیتال سرمایه انسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این نشست با حضور دکتر فرشته امین عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دکتر شاهین طیار مسئول میز مطالعات مدیریتی پژوهشکده بیمه، عباس آزادمنش رئیس اداره آموزش بیمه ملت، مجید منوچهری هم‌بنیان‌گذار تیم هفت‌سنگ و دکتر امیر بابااکبری مدیر سابق منابع انسانی شرکت بیمه رازی و عضو هیات علمی دانشگاه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این وبینار که در قالب پنل برگزار و از طریق لایو اینستاگرام شرکت بیمه ملت، پژوهشکده بیمه و مرکز نوآفرینی پلنت در دسترس عموم قرار گرفت، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، به موضوع کاربردی فناوری‌های دیجیتال در منابع انسانی پرداخت.

فرشته امین، موضوع منابع انسانی را در عصر متغیر کنونی بسیار با اهمیت و ویژه دانست و بیان کرد: نقش منابع انسانی در عصر دیجیتال فراتر از کارهای اجرایی و در حد پارتنر استراتژیک برای پیاده‌سازی تحول دیجیتال است.

امین در بخش دیگری از سخنانش، به کاربرد فناوری‌های اینترنت اشیا، بلاک‌چین، ابرهای محاسباتی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی در فرآیند جذب، نگهداشت، توسعه و آموزش کارکنان پرداخت و باور داشت که تکنولوژی‌های ذکر شده نقش یک دستیار را برای تصمیم‌گیرندگان این حوزه بازی خواهد کرد.

 

مسئول میز مطالعات مدیریتی پژوهشکده بیمه نیز به موضوع استراتژی‌های منابع انسانی در تحول دیجیتال پرداخت.

شاهین طیار در بخش ابتدایی سخنان خود به نقش منابع انسانی در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های استراتژیک، نقش تعیین‌کننده استراتژی کسب‌وکار در استراتژی‌های مدیریت منابع انسانی، ارتباط متقابل استراتژی و فناوری، آثار تحول دیجیتال بر مدل‌های کسب‌وکار و در نهایت آثار تحول دیجیتال بر استراتژی‌های مدیریت منابع انسانی اشاره کرد.

طیار در ادامه به بررسی چارچوب‌های استراتژیک برای طراحی شغل، کارمندیابی، انتخاب، مدیریت عملکرد و آموزش پرداخت.

مسئول میز مطالعات مدیریتی پژوهشکده بیمه در بخش دیگری از این نشست، اشاره کرد: در عصر دیجیتال در مواری ورود تکنولوژی باعث حذف شغل می‌شود اما در موارد بسیار زیادی شغل بدون تغییر باقی می‌ماند و فرد نیارمند مهارت‌های جدید است که در این بین، شرکت‌های بیمه می‌توانند با حمایت‌های خود باعث توسعه کارکنان خود شوند.

 

رئیس اداره آموزش بیمه ملت در هفتمین وبینار تحول دیجیتال، به موضوع جذب و استعدادیابی در فضای دیجیتال پرداخت.

عباس آزادمنش، در ابتدا موضوع دشواری یافتن استعدادها در سال‌های اخیر را مدنظر قرار داد و بیان کرد: باتوجه به تغییرات عصر دیجیتال، تغییر مهارت‌ها و تغییرات پاندمی کرونا، ارتباط بین کارمند و کارفرما تغییر یافته و مطالعات نشان می‌دهد رقابت بین کارفرمایان برای جذب نیروی مناسب افزایش خواهد یافت.

آزادمنش در ادامه به دیجیتالی شدن و تاثیرات آن بر تغییر نحوه استخدام شرکت‌ها پرداخت که در نتیجه آن، بازار کار در دهه‌های آینده با اختلال قابل توجهی مواجه خواهد شد و امروزه بهترین و اساسی‌ترین روش برای مدیران استعدادیابی، برخورد "مشتری مانند" با کاندیداهاست.

وی موضوع استفاده ترکیبی از تست‌های دیسک، ام‌بی‌تی‌آی، هالند و هوش چندگانه گاردنر به همراه تست ژنتیک برای کسب اطلاعات مناسب از کارمند در جهت استخدام و به کارگماری در جای مناسب در سازمان و استعدادیابی را مورد تاکید قرار داده و بیان کرد: در فضای رقابتی برای جذب و استعدادیابی، تست‌های شخصیت و ژنتیک می‌توانند در پلتفرم‌های مرتبط نگهداری شده و در زمان جذب و استعدادیابی مورد استفاده قرار گیرند و همچنین برای بازآفرینی دوباره نیروی انسانی موجود، بسیار مهم و اساسی است.

نگهداشت نیروی انسانی در تحول دیجیتال، موضوعی بود که هم‌بنیان‌گذار تیم هفت‌سنگ  به آن اشاره کرد.

مجید منوچهری به دوگانه ماندن یا رفتن در بین کارکنان اشاره کرد که بسیاری از کارکنان همواره با این پرسش مواجه‌اند.

منوچهری موارد و عواملی که باعث ایجاد رضایت در بین آنها می‌شود را مورد بررسی قرارداد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد: بین منابع انسانی در صنعت بیمه ایران با صنعت بیمه در دنیا فاصله چندانی وجود ندارد و علت این امر عدم به‌کارگیری داده و علوم داده برای تحلیل رفتار کارکنان است.

وی همچنین بیان کرد: در صورتی که موضوع داده و تحلیل آن در حوزه منابع انسانی جدی گرفته شود، می‌توان در مدت زمان کوتاهی این فاصله را جبران کرد.

هم‌بنیان‌گذار تیم هفت‌سنگ، پذیرش تکنولوژی در حوزه منابع انسانی را بسیار کم برشمرد و پیشنهاد داد:  با تمرکز بر داده و تحلیل داده و پذیرش فناوری‌های جدید می‌توان به اثربخشی و انگیزه بیشتر در کارها رسید.

امیر بابااکبری، مدیر سابق منابع انسانی شرکت بیمه رازی و عضو هیات علمی دانشگاه نیز به عنوان رئیس پنل به طرح سوالات مختلف از اعضای پنل پرداخت و نتیجه صحبت‌های افراد را جمع‌بندی کر

گفتنی است؛ وبینارهای تحول دیجیتال، به صورت هر هفته یک نشست در قالب میزگرد تخصصی با ارائه‌های تخصصی برگزار می‌شود.

شایان ذکر است؛ سلسله وبینارهای تحول دیجیتال که به میزبانی بیمه ملت برگزار می‌شود بر آن است تا در 8 هفته متوالی به موضوعات مربوط به تحول دیجیتال بپردازد. در این مجموعه نشست‌ها تلاش شده تا ذی‌نفعان کلیدی این حوزه به مباحث مرتبط پرداخته و در خصوص موارد چالشی بحث و تبادل نظر کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جدول زمان‌بندی ارائه‌ها به صفحه اینستاگرام بیمه ملت به آدرس Mellatinsurance_official مراجعه و برای مشاهده وبینارهای تحول دیجیتال از طریق آدرس‌های زیر اقدام کنند.

·       Mellatinsurance_official

·       Bimeh_markazi

·       Ircacir

·       Plannet_ir

این رویداد با حمایت بیمه مرکزی ج.ا.ا، پژوهشکده بیمه، هلدینگ فناپ، مرکز نوآفرینی پلنت و شرکت سامانه‌نگار حامی بیمه برگزار می‌شود.

 گفتنی است؛ هشتمین و آخرین وبینار از سلسله وبینارهای تحول دیجیتال در صنعت بیمه به میزبانی بیمه ملت، روز سه‌شنبه 9 آذر 1400 ساعت 15 برگزار می‌شود.