محمد حسین روشنک، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: پیوستن به پیمان شانگهای، کشور را از بلاتکلیفی که در دولت قبل در خصوص حرکت به سمت شرق یا غرب وجود داشت خارج کرد و قدرت اقتصادی کشور را در صحنه بین المللی افزایش داد.

وی بیان کرد: بازار و فضای اقتصادی بزرگی در کشورهای سازمان شانگهای وجود دارد که می‌توان استفاده بسیار خوبی از آن کرد. این مدل توافقات و همچنین توافقاتی مانند قرارداد ۲۵ ساله با چین یا قرارداد با روسیه می‌توان ضربه پذیری کشور از ناحیه تحریم‌ها را کاهش دهد. 

محمدحسین روشنک بیان کرد: سفر رئیس جمهور به تاجیکستان و دیدارهای دو جانبه ابراهیم رئیسی با رئیس جمهور این کشور بسیار سازنده بود. آقای امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به این احترام گذاشتن‌ها علاقه دارد و دیدار دو جانبه آقای رئیسی با ایشان بسیار مفید بود. این فرصت در دولت گذشته کمتر به وجود آمد و باید آن را به فال نیک گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان گفت: متاسفانه هیچ دعوتی از سوی وزارت خارجه صورت نگرفت تا از اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان و یا امور بین الملل اتاق کسی در حاشیه این سفر حضور داشته باشد! آقای رئیس جمهور در این سفر در دانشگاه حضور پیدا کردند. اگر فعالین اقتصادی هم در این سفر بودند، قطعا این امکان وجود داشت که دیداری هم با فعالین اقتصادی صورت بگیرد.

وی افزود: سفیر ایران در دوشنبه اصلا روابط خوبی با فعالین اقتصادی ندارد و متاسفانه دید اقتصادی در طرز تفکر ایشان دیده نمی‌شود. اگر موانع این چنینی وجود نداشت قطعا تاثیر سفر آقای رئیسی بیشتر می‌شد. با این حال همین سفر هم برای ما جای خوشحالی دارد و به نظرم خروجی دیدارهای دو جانبه صورت گرفته می‌تواند به رشد تجارت ایران و تاجیکستان کمک کند.