مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره ممانعت از واردات واکسن توسط اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در همه جای دنیا حتی در لیبرال‌ترین نظام‌های سیاسی تامین کالایی مثل واکسن وظیفه حاکمیت است و بخش خصوصی اگر هم واکسنی وارد می‌کند آن را در اختیار دولت قرار می‌دهد. هیچ اتاق بازرگانی را در دنیا پیدا نمی‌کنید که بخواهد در جهت مسئولیت اجتماعی واکسن بزند و بعد با دخالت در سیاست گذاری در تزریق واکسن بگوید به کسانی که خودم می‌خواهم واکسن می‌زنم.

وی با اشاره به ورود عده‌ای دلال به بازار واکسن گفت: آن‌طور که از مسئولان وزارت خارجه شنیدم عده‌ای دلال از ایران در روند قیمت و تحویل واکسن به کشور اخلال ایجاد کردند. ۱۵ میلیون از ۲۱ میلیون واکسنی که وارد کشور و تزریق شده چینی بوده است. همین الان توزیع خوبی در زمینه واکسن در کشور وجود ندارد. واردات واکسن از کانال‌های مختلف به وجود بازار سیاه واکسن دامن می‌زند. بعد هم فروش واکسن در بازار آزاد به نام بخش خصوصی تمام می‌شود و به شان بخش خصوصی آسیب وارد می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: در پروسه واردات دارو تا زمانی که سرمایه به شخص وارد کننده بازگردد، ۶ ماه زمان می‌برد. ولی این پروسه برای واکسن دو هفته است. اتاق بازرگانی مدعی شده بود می‌تواند ۶ میلیون دز واکسن را با قیمت حدود ۱۰ دلار در عرض دو ماه وارد کند. سرمایه واردات واکسن هم از طریق پیش فروش مانند مدلی که خودروسازان انجام می‌دهند، از کارخانه‌ها تامین می‌شود. در سالم‌ترین حالت اگر به ازای هر دوز ۱۰ دلاری ۳۰ سنت سود ببرند، ۲۰ میلیون دلار سود در یک پروسه یک ماهه نصیب اتاق می‌شود.

گفتنی است اخیرا مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران ادعا کرده که فروردین ماه امسال همه مقدمات واردات شش میلیون دوز واکسن را با موافقت رئیس جمهور و ستاد کرونای تهران طی کردیم. اما به دلایلی که تا کنون برای ما مشخص نگردیده، وزارت بهداشت مانع از انجام کار شد.