اخبار شرکتها-محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل گروه شستا، در رابطه با عملکرد این شرکت در سه سال اخیر گفت: سال مالی شستا مانند بسیاری دیگر از هلدینگ‌های بزرگ، ۳۱ خردادماه است. سال مالی ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۷، سود خالص شرکت اصلی شستا، ۳هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بود. این سود خالص در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، با رسیدن به ۳۱ یا ۳۲هزار میلیارد تومان، ۲۵ برابر شده است.

وی افزود: این امکان وجود دارد که برخی از دوستان این موضوع را مطرح کنند که افزایش و جهشی که در سودآوری رخ داده، تابع تغییرات نرخ ارز و نرخ تورم است. به چند نکته برای روشن شدن این دستاورد اشاره خواهم کرد. محاسبه جهش سودآوری براساس نرخ ارز تبدیل شده است. به این معنا که صورت‌های مالی خود را با نرخ ارز مقطع تهیه صورت‌هالی مالی تسعیر کردیم. یعنی اگر در تاریخ ۳۱ خردادماه سال ۱۳۹۷، اگر سود خالص شرکت اصلی ۳هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بوده، نرخ دلار آزاد در همان مقطع، هفت هزار تومان بوده است که سود دلاری شرکت، ۱۶۸ میلیون دلار می‌شد.

رضوانی‌فر اضافه کرد: در حال حاضر اگر همان عملیات را انجام دهیم و ۳۱هزار میلیارد تومان را به نرخ دلار آزاد در خردادماه سال جاری تقسیم کنیم، بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، سود خالص شرکت اصلی خواهد بود که ۸ برابر شده است.

مدیرعامل شستا تصریح کرد: سود خالص شرکت اصلی متناسب با افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت مواد اولیه و قیمت خرید‌ها و... افزایش پیدا می‌کند. زیرا هزینه تولید شرکت‌ها متناسب با افزایش تورم و هزینه‌ها در کشور دارد.

به گفته وی، بخش بزرگی از سبد اقلام ما را کالاهایی تشکیل می‌دهد که تعزیراتی هستند و قیمت‌های آنها متناسب با روند تورم در سال‌های گذشته افزایش پیدا نکرده است.

رضوانی‌فر خاطرنشان کرد: این سوال نیز ایجاد می‌شود که با چه راهکارها و تدابیری، این افزایش سودآوری رخ داده است. باید گفت که یکی از برنامه‌هایی که در شستا بر آن مصر بودیم، اصلاح خرید و فروش‌ها بوده است. اصلاح خرید به معنای ایجاد سامانه‌ها، ساز و کارها و الگوهایی است که آنها را در خرید مواد اولیه دنبال کرده‌ایم که تا حد امکان، بهای خرید و بهای تمام‌شده کالاهای ما کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اضافه کرد: بر خریدهایی تمرکز کرده‌ایم که به صورت تِندر، خرید یکجا و تجمیعی انجام دهیم. ما بیش از ۳۴۰ یا ۳۵۰ میلیارد تومان در دارویی تنها بابت تجمیع خرید‌ها و کاهش قیمت آنها، سود را افزایش دادیم. اعتقاد ما این است که هر آنچه را که در ساز و کار بورس کالا می‌توان عرضه کرد، باید به فروش رساند و در چهار ماه ابتدایی امسال، حجم عرضه ما در بورس کالا، بیش از دو میلیون تن بوده است.

وی گفت: در موضوع سیمان نیز که در حال حاضر مبحث آن مطرح است، ما هم فرآیند خرید و هم فروش را اصلاح کردیم. زمانی که در ساز و کار بورس کالا عرضه صورت می‌گیرد، تخفیف و مدت دادن، تبانی عوامل فروش با خریداران و... از بین می‌رود و هزینه‌های فروش و دوره وصول را کاهش می‌دهد. پیش از دو ماه اخیر و مطرح شدن موضوع سیمان نیز، سامانه سیمان‌یاب را ایجاد کرده بودیم.

مدیرعامل شستا اظهار داشت: ما تمرکز ویژه‌ای بر دوره وصول مطالبات خود در تمام شرکت‌ها داشتیم و نتیجه آن، کاهش متوسط هزینه‌های مالی از ۶درصد به ۴درصد بوده است. نتیجه افزایش فروش، کاهش بهای خرید، کنترل تعداد نیروی انسانی، متناسب سازی دستمزد با عملکرد و...، افزایش سودآوری خواهد بود. ما در حال برگزاری مجامع هلدینگ‌ها هستیم و در حال حاضر، شرکت زیان‌دهی وجود ندارد. مجموعه این اقدامات، افزایش سودآوری را به دنبال داشته است.

رضوانی‌فر بیان کرد: نکته دیگر این است که ما در هر یک از شرکت‌ها، خود را با مترادف‌مان در بازار مقایسه کرده‌ایم. برای مثال هر شرایطی مانند تحریم، محدودیت، تورم، تغییر نرخ ارز و... که در بازار وجود داشته، برای همه شرکت‌ها یکسان بوده است و اگر متوسط رشد سودآوری در شرکت‌های دارویی ما از صنعت بالاتر است، معنای بهتر عمل کردن را می‌دهد.

به گفته وی، رشدی که صورت گرفته، نتیجه تمام اصلاحاتی محسوب می‌شود که در همه حوزه‌ها رخ داده است. همچنین ایجاد ساز و کارها و سامانه‌های مدیریتی برای کنترل، شفاف‌سازی و نظارت مستمر بر عملکرد نیز اثرگذار بوده است. ما حجم زیادی از گزارش‌های عملکرد دو ساله هلدینگ‌ها را در سایت شستا منتشر کرده‌ایم که در دیگر مجموعه‌های چند رشته‌ای بی‌سابقه است.

مدیرعامل شستا درخصوص مهم‌ترین طرح‌های توسعه در سال‌های گذشته تصریح کرد: در حال حاضر مبلغی حدود ۴۲ یا ۴۳هزار میلیارد تومان پروژه در حال اجرا داریم. سه سرفصل پروژه در مجموعه داریم. بخشی از آنها ترمیمی و اصلاحی است. بخش دیگر، طرح‌های توسعه‌ای است که در کنار پروژه‌های موجود، در حال اجرا شدن است. بخش دیگر، ایجادی است که پروژه ما در این بخش، طرح توسعه فن‌آوران بوده که بزرگ‌ترین پروژه مجموعه است.

رضوانی‌فر درمورد تاثیری که بورسی شدن بر شستا و تاثیری که شستا بر ایجاد شفافیت در اقتصاد گذاشته است، گفت: همیشه مجموعه شستا در عرف و نظام مدیریتی کشور به مجموعه‌ای غیرشفاف و از منظر سیاسی نیز، حیاط خلوت دولت‌ها خطاب شده است. من فکر می‌کنم بازه زمانی موضوع ورود شستا به بورس را در چند سرفصل می‌توان دسته‌بندی کرد. در ابتدا، برای اینکه یک مجموعه قابلیت ورود به بورس را پیدا کند، مجموعه‌ای از اصلاحات، شفاف‌سازی و استاندارسازی‌ها را در نظام مدیریت و نظام مالی خود ایجاد کند تا قابلیت عرضه در بورس را پیدا کند.

وی افزود: این اتفاق رخ داد. به این معنا که شستا باوجود گستردگی شرکت‌ها، توانست این قابلیت را پیدا و شفافیت را در ساختار نظام‌های مالی خود ایجاد کند تا پذیرش را به دست آورد، خود اتفاق بزرگی است. زمانی که در بورس پذیرفته می‌شوید، تابع برخی از مقررات و ضوابطی در بازار می‌شوید که اجازه هرگونه دست‌اندازی و تصمیمی را از شما سلب می‌کند و این امر به ایجاد شفافیت کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اضافه کرد: مجموعه‌ای که بورسی شده و تابع مقررات بازار است، مکلف بوده در دوره‌های مالی مشخص، پرتفو و عملیات خود را گزارش کند و در مجمع به جمع زیادی از سهامداران پاسخ دهد و این امر نیز رخ داد. بخش دیگر متناسب با بورسی شدن شستا، ما بورسی کردن هلدینگ‌ها و شرکت‌هایی را این قابلیت را داشتند، متوقف نکردیم. سال ۱۳۹۷، کمتر از ۶۰درصد پرتفو شستا، بورسی بود‌. اما در حال حاضر، ۹۲درصد پرتفو شستا بورسی است. این اتفاق شفافیت، امکان پاسخگویی و سلب دست‌اندازی و تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه انفرادی را ایجاد می‌کند. من اعتقاد دارم، شفاف‌ترین، منصفانه و سالم‌ترین شیوه مشارکت دادن مردم و عمومی کردن شرکت‌ها، عرضه در بازار سرمایه است. بالاخره تجربه عرضه‌هایی که در خارج از این مکانیزم و خصوصی‌هایی که اتفاق افتاده است را شاهد هستید.

رضوانی‌فر خاطرنشان کرد: اگر این مسیر ادامه پیدا کند، یعنی شناوری سهام شرکت‌هایی مانند شستا بالاتر برود و این امکان ایجاد شود که صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیگر وارد ترکیب هیات‌مدیره شستا شوند، موضوع حیاط خلوت بودن را کمرنگ‌تر می‌کند و کارایی و تصمیم‌گیری در شستا، بهینه‌تر خواهد شد. از منظر دیگر، اینکه چنین شرکت بزرگی وارد بازار شد، به ارزش بازار، کمک و نظر سهامداران خرد را برای ورود به بازار سرمایه جلب کرد. بنابراین فکر می‌کنم که عرضه شستا، اتفاقی بزرگ در بازار سرمایه هم از جهت اتفاقاتی که برای شستا رخ داد و هم از جهت اتفاقاتی که می‌تواند برای بازار و شستا رخ دهد، بود.

وی گفت: اتفاقی در مردادماه سال ۱۳۹۹ رخ می‌دهد. قبل از شروع سال ۱۳۹۹، جهشی از بازار ایجاد می‌شود، شاخص به دو میلیون واحد می‌رسد و پس از آن، افول بازار آغاز می‌شود. به نظر من، رفتار مجموعه‌ها را به دو بخش در دوره رشد بازار و در دوره افول آن می‌توان تقسیم کرد.

مدیرعامل شستا در ادامه افزود: در دوره رشد بازار برای اینکه روند حباب‌وار پیش نرود و رفتار منطقی نشان داده شود، چه اقداماتی باید صورت می‌گرفت؟ به نظر من و از منظر منطق در آن دوره که بازار در حال رشد بود و سهامداران جدید وارد بازار می‌شدند، باید عرضه اولیه صورت می‌گرفت.

مدیرعامل شستا اظهار داشت: در دوره رشد بازار، ما صبا و شستا را عرضه و سال قبل نیز صدر، داروپخش و... را عرضه کردیم و بیش از ۱۰ عرضه را در آن دوره انجام دادیم. از سوی دیگر می‌بایست بخشی را که مکلف هستیم، سقف یا کف سهام شناور را افزایش تدریجی دهیم و این کار نیز انجام شد.

رضوانی‌فر اضافه کرد: پس از آنکه افول بازار شروع شد، عرضه‌ها متوقف شد و آن بخشی از سهام که بنیادی بودند و تحلیل ما این بود که با نگاه سرمایه‌گذاری بلندمدت و حمایت از بازار باید خریداری می‌شدند را خریداری کردیم‌. مهرماه سال گذشته ابلاغیه دستورالعمل جدید بازگردانی منتشر شد، ما به فاصله یک روز مصوبه هیات‌مدیره را تنظیم و تکلیف کردیم که هر یک از شرکت‌ها با بازارگردان ما یعنی صبا وارد قرارداد شوند. در حال حاضر، صبا حدود ۷۶ یا ۷۷ شرکت از مجموعه و چند شرکت از بیرون را بازارگردانی کرده است. از تنوع، تعداد شرکت و صنعتی که بازارگردانی می‌کند، بزرگ‌ترین بازارگردان کشور است.

به گفته مدیرعامل شستا، تا پایان تیرماه سال جاری، حدود ۱۱هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خرید داشته و حدود ۶هزار میلیارد تومان فروش داشته است. یعنی مازاد خرید آن، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و به وظایف بازارگردانی خود عمل کرده است.

وی افزود: عملیات بازارگردانی در میان مدت و بلندمدت، سودآور است. اما عملیات فعلی از محل منابع شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و منابع شستا است و بازارگردانی شستا را نیز، صبا انجام می‌دهد. ارزش بازار سهام‌هایی که ما در حال بازارگردانی آنها هستیم، بیش از ۶۸۰هزار میلیارد تومان است.

رضوانی‌فر تصریح کرد: معمولا سهم‌هایی که وارد بازار می‌شوند، حدود یک سال زمان می‌برد تا ترکیب سهامداری در آنها تغییر کند و به ثبات برسند. فاصله زمانی عرضه اولیه شستا در فروردین ماه ۱۳۹۹ تا ریزش بازار، دوره کوتاهی بود و سهم فرصت پیدا نکرد تا به دوره تعادل خود برسد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی درخصوص تداوم عرضه‌های اولیه اظهار داشت: در ماه‌های اولیه که هیات‌مدیره جدید در شستا مقرر شد، یکی از برنامه‌های ارائه‌شده، چارچوب سیاست‌هایی بود که برای اصلاح پرتفو در شستا تنظیم کردیم و ساماندهی به عنوان نام آن شناخته شد. برای حرکت از یک پرتفو به پرتفو مطلوب‌تر دیگر و برای رسیدن به نقطه ساماندهی، مجموعه‌ای از برنامه‌ها را طراحی و برخی از شرکت‌ها را واگذار کردیم. همچنین برخی دیگر از شرکت‌ها که موضوع فعالیت یا جذابیت آن از میان رفته بود، واگذار شدند. برخی را باید باهم ادغام و برخی دیگر را منحل می‌کردیم و... که مجموعه این سیاست‌ها، ساماندهی نام گرفت.

وی اضافه کرد: در بخش ادغام، بیش از ۲۱ شرکت را ادغام کردیم و بخشی از افزایش سودآوری ما مربوط به ادغام‌های بهینه بود که اثر آن در کاهش هزینه‌ها مشهود است. لازم به ذکر است که در هیچ کدام یک از ادغام‌ها یا انحلال‌های ما، هیچ نیروی انسانی اخراج نشده است و یا به شرکت‌های دیگر منتقل شدند یا به بخش‌هایی که دوره سنوات آنها تمام شده بود.

رضوانی‌فر گفت: سومین اقدام برای ساماندهی، افزایش سرمایه بود. افتخار ما این است که در این دوره مدیریت، حدود ۱۷هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در شرکت‌های زیرمجموعه را عملیاتی کردیم. گزارش این موضوع در کتابچه‌ای به نام اقدامات حوزه ساماندهی در سایت موجود است. اقدام دیگر، تعریف و طراحی پروژه‌های توجیه‌دار که ۱۳۴ پروژه با ارزشی بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان داریم.

مدیرعامل شستا خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های حوزه ساماندهی، عرضه‌های اولیه است که مهم‌ترین آن شستا بود و تاکنون ۱۸ شرکت را که قابلیت عرضه اولیه داشتند، عرضه کردیم. سه شرکت سیمان آبیک، نیروگاه افق توس و آنتی‌ بیوتیک‌سازی ساری تمام مراحل را طی کرده‌اند و در فرآیند ثبت و درج قرار دارند. پنج شرکت شامل صنایع عمومی، رایتل و‌ سه شرکت دیگر نیز در انتظار پذیرش هستند. فکر می‌کنم می‌توان ۸ یا ۹ عرضه دیگر، متناسب با شرایط عرضه اولیه داشت که قریب‌الوقوع‌های آن، سیمان آبیک و آنتی‌ بیوتیک‌سازی ساری هستند.

به گفته وی، با ظرفیت‌های موجود، روند سودآوری هر یک از شرکت‌ها، اضافه شدن محصولات جدید به شرکت‌ها، اصلاحات در ساختار مالی شرکت‌ها و...، روند سودآوری رشد داشته که رشد سه ماه ابتدایی سال، مثال آن است. سود خالص تجمیعی شرکت‌های مدیریتی از سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ۶هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سه ماه ابتدایی سال رسیده و دو برابر شده است.

رضوانی‌فر درخصوص تداوم این روند گفت: من این روند را ادامه‌دار می‌بینم. با توجه به وضعیت شرکت‌ها و اصلاحاتی که در حوزه‌های مختلف افتاده است، این روند تداوم دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با اشاره به روند سودآوری شرکت رایتل و در دفاع از عملکرد مجموعه مدیریتی آن تصریح کرد: مجموعه‌ای از اقدامات در سودآوری تاثیر داشته است. اتفاقی که رخ داد، بر بی‌تی‌اس‌های گسترده در سراسر کشور مطالعاتی را انجام دادیم و در مناطقی که بی‌تی‌ای توجیه اقتصادی نداشت، با قراردادهایی که با سایر اپراتورها امضا کردیم، بی‌تی‌اس‌ها را از نقاط کم بازده به پر بازده انتقال دادیم. قراردادهای رومینگ را به نفع رایتل، اصلاح کردیم و هزینه‌های آن را کنترل و از همه مهم‌تر، بر دیتا تمرکز کردیم که سهم ما از دیتا از سه درصد به بیش از ۷درصد رسیده است. بنابراین هم سهمی از بازار را به دست آوردیم و هم سودآوری را افزایش دادیم‌.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که می‌توانیم بگوییم که سهم بازار ما افزایش پیدا کرده و سیاست‌ها در آن نتیجه داده، مجموعه رایتل است. زیرا بر روی دیتا که آینده بازار اپراتورها محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

رضوانی‌فر در ادامه تصریح کرد: این امر که طی دو یا سه سال متناسب با افزایش هزینه‌ها، تعرفه افزایش پیدا نکرده است، به دلیل شرایط کرونا و دورکاری‌های ایجادشده یک سال اخیر در کشور به نظر من بخش منفعت را پررنگ‌تر می‌کردیم و با اقتصاد جامعه، بیشتر همراه می‌شدیم.

به گفته مدیرعامل شستا، مدیریت این مجموعه به دلایلی از دیگر شرکت‌ها متفاوت است. یکی از این آنها به دلیل مقتصات چند رشته‌ای بودن شستا است و ۹ شاخه اصلی کسب و کار را با تنوع گسترده‌ای پوشش می‌دهد. دومین دلیل، با توجه به عقبه و نوع نگاهی که به مدیریت آن وجود دارد، انضباط ایجاد کردن، اصلاح ساختار نظام اطلاعاتی، مکلف کردن شرکت‌ها به گزارش‌دهی، بازگذاری برخط اطلاعات آنها در سامانه‌های مدیریتی شستا و...، یکی از تجربه‌های تکرارنشدنی در زندگی مدیریتی هر شخصی است. بخش دیگر آن به فضای ذی‌نفعانی که در شستا دخالت می‌کردند و می‌کنند، باز می‌گردد. دلایلی مانند پراکندگی جغرافیایی شرکت‌ها و پراکندگی در استقرار مدیر، ترکیب هیات‌مدیره و... پیچیدگی خاصی را ایجاد می‌کنند و در برخی موارد، میان منافعی که با نگاه دولتی دنبال می‌شود با منافع بنگاه‌داری که با منافع سهامداران را برای رشد و جهش سودآوری دنبال می‌کند و محدودیت‌هایی که در قیمت‌گذاری و... وجود دارد، پیچیدگی خاصی برای شستا ایجاد می‌شود. بنابراین تجربه سه سال گذشته برای من متفاوت‌تر از گذشته است.

وی بیان کرد: من جزء گروهی هستم که بر وصول مطالبات، چه مطالبات جاری و چه مطالبات غیرجاری که به پرونده حقوقی تبدیل شده در مجموعه‌ای که هستم، تمرکز کرده‌ام. ما از پایین‌ترین لایه‌ها براساس صورت‌های مالی، خوداظهاری‌ها، گزارشات سازمان‌های نظارتی، شروع به بررسی تمام پرونده‌ها کردیم و سعی کردیم با ایجاد سامانه‌هایی که برای کنترل و رصد دائمی پرونده‌ها، اجازه تولید پرونده جدید را ندهیم. بخشی از بدرفتاری‌هایی که در این سال‌ها با مجموعه شد نیز، به دلیل پیگیری پرونده‌های حقوقی بود. وصول بیش از چهار هزار میلیارد تومان از سنوات گذشته شرکت، پیگیری بیش از ۵۰ پرونده که به شرکت اصلی یعنی شستا ارتباطی ندارد و مرتبط با شرکت‌هایی است که به آن به نحوی مرتبط است، احیای پرونده‌های فراموش شده و...از افتخارات دوره مدیریتی ما است.

رضوانی‌فر درخصوص رعایت حقوق اقلیت‌ها در مجامع شرکت‌های زیرمجموعه شستا گفت: تمام مجامع در دوران کرونا به صورت برخط قابلیت مشاهده داشته‌اند. فیلم مجامع نیز براساس ضوابط و مقررات وجود دارد و با تهیه آنها می‌توان قضاوت کرد. از سوی دیگر باید این موضوع را در کنار گزارشاتی قرار داد که تمام آنها را در اختیار سهامدار قرار داده‌ایم. حتی گزارش‌های افزایش سرمایه و بازارگردانی در سایت بارگذاری شده است. باید دقت داشت که نماینده سازمان نیز در مجامع حضور دارد و اگر سوالی بدون پاسخ بماند یا حقی از سهامدار اقلیت در عدم مشارکت در مباحث یا ترکیب هیات رییسه مجمع، به طور حتم تذکر خواهد داد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تصریح کرد: بخشی از دلسوزی‌ها یا ورود به موضوعات شرکت‌ها، وظیفه ذاتی مدیران استانی چه در شرکت‌های دولتی و چه خصوصی است که ورود مثبت محسوب می‌شوند. بخشی از خواسته‌ها و مطالبات نیز باوجود ایجاد سختی‌ها، به حق است. بخش سوم که باقی می‌ماند، ممکن است به دلیل اختلاف سلیقه‌هایی در نحوه مدیریت شرکت‌ها و ایجاد اخلال در اصول حاکمیت شرکتی ایجاد شود که این بخش وجود دارد و بسیاری از شرکت‌ها از آن مصون نیستند.

وی گفت: به نظر می‌رسد شستا، نمونه خوبی از اقتصاد ایران است. من اعتقاد دارم در همه اقدامات انجام نشده، می‌توان اصلاحاتی را رقم زد و در کلان اقتصاد نیز، استفاده از ظرفیت و ایجاد فرصت‌ها ممکن است. بنابراین شستا، این تجربه را ایجاد و امید به آینده را باوجود محدودیت‌ها تحریم‌ها در صورت متمرکز شدن بیشتر کرد. برای مثال ما در همین شرایط، کشف یکی از بزرگ‌ترین معادن طلا در کشور را به نتیجه رساندیم. حجم ذخایر معدن، دریافت گواهی اکتشاف و سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند بخشی از استان سیستان و بلوچستان را تغییر دهد.

رضوانی‌فر اظهار داشت: بحث پذیرش شستا در بورس، آرزو بود. از ۱۳۸۰ که شرکت به سهامی عام تغییر یافت، بحث عرضه اولیه آن مطرح بود. مضاف بر اینکه بخشی از تکالیف قانونی ذیل اصل ۴۴ و خروج از بنگاه‌داری، این الزام را ایجاد می‌کرد که یکی از بهترین روش‌ها، عرضه در بورس است. حمایت ویژه ارکان بالادستی، اراده وزیر برای این موضوع و وجود تیم تجهیزشده و... به عرضه شستا در بورس منجر شد.

وی درمورد طلب شستا از فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما طلبی از فدراسیون فوتبال نداریم. سال ۱۳۹۸ پیش از بازی ایران و عراق و ایران و بحرین به دلیل محرومیت‌هایی که تحریم‌های ظالمانه ایجاد شده بود و با توجه به ظرفیت‌های نقل و انتقال پول، از شستا خواسته شد که به وزارت ورزش و فدراسیون کمک کند. مراحل قانونی طی شد و مصوبه ستاد مقابله با تحریم و شورای عالی امنیت ملی نیز دریافت شد. بر این اساس، دو میلیون یورو پرداخت شد. براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، ۳۱ فروردین ماه سال گذشته باید این پول بازگشت داده می‌شد، اما اسنادی از سوی فدراسیون و وزارت ورزش ارائه شد که از فیفا مبلغی را طلب داشته و به دنبال نقل و انتقال آن برای بازگرداندن به شستا هستند.

رضوانی‌فر افزود: درنهایت در متن مصوبه بود که اگر پرداخت در موعد قانونی صورت نگرفت، وزارت ورزش و فدراسیون ضامن هستند و باید پول را بپردازند. تا پایان مردادماه صبر کردیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشد و در جهت حفظ حقوق سهامداران که وظیفه ما است، شکایت کردیم. مهرماه سال گذشته، دادگاه بدوی تشکیل شد و در این دادگاه براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، رای دادگاه به نفع ما صادر شد.

مدیرعامل شستا اضافه کرد: پس از قطعی شدن رای، به دلیل اینکه پولی داده نشد، اموال شناسایی و فرآیند شناسایی و توقیف اموال نیز طی شد. با طی کردن مراحل قانونی، ساختمان فدراسیون فوتبال توسط کارشناسان دادگاه شناسایی و کارشناسی شد که درنهایت ساختمان، جایگزین طلب شستا شد.