اخبار شرکتها-به گزارش شستا رسانه صنایع لاستیکی سهند در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با برنامه‌ریزی صحیح و حرکت بر مدار سیاست‌های ابلاغی از سوی مدیرعامل محترم شستا، توانست به یکی از شرکت‌های تحول یافته شستا تبدیل شود.صنایع لاستیکی سهند طی سال های اخیر و بدنبال اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی شستا توانست ۵۰ درصد از تولید و ۳۰ درصد از بازار مصرف کشور را در اختیار گرفته و تا حد زیادی نیاز کشور به واردات تسمه نقاله را مرتفع نماید.محصولات این شرکت در صنایع فولاد، معادن، سیمان و سنگ آهن کاربرد دارد.

رشد ۱۳۴۰ درصدی سود خالص 

صنایع لاستیکی سهند از جمله شرکت‌های بورسی شستا محسوب می‌شود. این شرکت به دنبال برنامه‌ریزی دقیق و اجرای سیاست‌های ابلاغی شستا سود خالص خود را به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

داوود رحمانی مدیرعامل صنایع لاستیکی سهند در این خصوص می‌گوید: سود خالص سهند در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۷.۶ میلیارد تومان بود که در سال ۱۳۹۹ به رقم ۱۰۹.۵ میلیارد تومان رسید، در حقیقت سود خالص سهند از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۳۹۹ با رشد ۱۳۴۰ درصدی بیش از ۱۴ برابر شده است. 

مدیرعامل سهند همچنین گفت: در این دوره در نتیجه بازاریابی صحیح و تعاملات مثبت با مشتریان شاهد کاهش قابل ملاحظه دوره وصول مطالبات بودیم که این خود در بهبود نقدینگی شرکت و امکان خرید های مناسب مواد اولیه و افزایش حاشیه سود موثر بوده است.  

 رحمانی افزود: علت این رشد قابل توجه در طی ۲۴ ماه، به جز رشد تولید، افزایش قابل ملاحظه حاشیه سود بوده. در حقیقت نکته قابل تامل در عملکرد مالی سهند رشد بسیار مناسب حاشیه سود شرکت است. نگاهی به صورت‌های مالی شرکت نشان می دهد که ارقام مربوط به فروش در سال‌های ۹۷( ۵۷۴ میلیارد ریال)، ۹۸ ( ۱۴۰۱ میلیارد ریال) و ۹۹ ( ۲۱۷۰ میلیارد ریال) بوده که حاشیه سود سهند از ۱۳ درصد ( سال ۹۷)، به ۳۸ درصد ( سال ۹۸) و ۵۰ درصد ( سال ۹۹ ) رسیده است.

تولید با حداکثر ظرفیت در شرایط تحریم 

رحمانی گفت: اگرچه رشد فروش و حاشیه سود تا حدی ناشی از افزایش قیمت‌ها بوده اما افزایش قابل ملاحظه تولید، مدیریت مناسب خرید مواد اولیه، مدیریت هزینه‌ها (همانند کاهش ضایعات و غیره... ) و تولید محصولات سودآورتر از عوامل اصلی در پدید آمدن این موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

میزان تولید تسمه نقاله از ۱۹۵۰ تن در سال ۱۳۹۷ با رشد ۷۱ درصدی به ۳۳۳۷ تن در سال ۹۹ رسیده است. 

تنوع بخشی به محصولات در دستور کار

مدیر عامل سهند در ادامه به روند تنوع بخشی به محصولات این شرکت بر حسب نیازهای بازار و با هدف کاهش وابستگی به خارج اشاره کرد و گفت: در سال جاری صنایع لاستیکی سهند بعنوان اولین تولید کننده تسمه نقاله در کشور ، با تکیه بر تجربه، دانش و مهارت پرسنل سخت کوش خود، موفق به تولید اولین تسمه نقاله مقاوم به روغن به سفارش شرکت فولاد مبارکه اصفهان شد.

وی در ادامه افزود: از آنجا که مواد حمل شونده آغشته به گریس و یا انواع روغن باشد، موجب تورم و تخریب در سطح تسمه نقاله خواهد شد، لذا بکارگیری تسمه نقاله مقاوم به روغن با ویژگی هایی نظیر مقاومت عالی در برابر تورم ناشی از نفوذ چربی، مقاومت در برابر پارگی و سایش ، با طول عمر بهینه در انتقال مواد چرب ظاهر خواهد شد.تولید این محصول در کشور سبب جلوگیری از خروج ارز و جلوگیری از توقفات خطوط انتقال می گردد.

رحمانی هچنین از پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه تولید تسمه نقاله سیمی در سهند خبر داد و در این خصوص گفت: ایده اولیه طرح تسمه نقاله سیمی به سال ۹۲ باز می‌گردد اما از سال ۹۸ با رویکرد جدید و تاکید های شخص مدیر عامل شستا، جناب آقای دکتر رضوانی‌فر، تاپیکو و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی به عنوان سهامداران عمده، طرح تسمه نقاله سیمی به طور جدی در دستور کار صنایع لاستیکی سهند قرار گرفت. با احداث این خط تولید، تسمه نقاله سیمی برای نخستین بار در ایران تولید خواهد شد.

وی در ادامه افزود: سهند پیش از راه اندازی طرح تسمه نقاله های سیمی، میزان مصرف این محصول در شرکت های مختلف از جمله شرکت‌های فعال در عرصه معدن و صنایع معدنی را مورد آزمایش وبررسی قرارداده است.

رحمانی در پایان گفت: این همه در حالی روی داده که صنایع لاستیکی سهند با وجود جهش قابل توجه فروش و سودآوری فاقد دفتر مرکزی مستقل بوده و هم اکنون در دفتر مرکزی هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی مستقر است. که این امر در راستای عدم تملک دارایی‌های غیر مولد بوده است.