به گزارش «نود اقتصادی»، طرح رجیستری یا شناسنامه دار کردن تلفن همراه از چند سال گذشته  با هدف جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور انجام شد.

بر این اساس  در ابتدای تیرماه امسال نوبت به تبلت‌ها و دیگر موبایل واره‌ها رسیده تا صاحبان آن، دستگاه‌های خود را رجیستر و از لیست موارد‌ قاچاق خارج کنند.

در طرح رجیستر کردن تبلت‌ها، افرادی که تا پیش از اجرای طرح تبلت به کشور وارد کرده بودند و هم اکنون نیز تبلت آن‌ها به شبکه مخابراتی کشور وصل و فعال است ، نیاز به هیچ اقدامی ندارند و تبلت آن‌ها طبق روال گذشته فعال خواهد بود.

اما آن دسته از افرادی که تبلت خریداری کرده، اما تاکنون به شبکه مخابراتی کشور وصل نشده اند باید تا قبل از ۹ مرداد ماه امسال یک سیم کارت به تبلت خود وارد کرده و اقدام به ارسال یا دریافت پیام یا برقراری ارتباط تلفنی کنند.

در این صورت تبلت آن‌ها در شبکه مخابراتی کشور شناخته می‌شود و مالک دستگاه به نام صاحب سیم کارت زده می‌شود.

یک دسته از افراد ممکن است پس از وارد کردن سیم کارت به دستگاه، تبلت آن‌ها به شبکه مخابراتی کشور وصل نشود این موضوع نشان دهنده این است که این تبلت پیش از این به سیم کارت دیگری تجهیز بوده و با آن سیم کارت به شبکه مخابراتی کشور متصل شده است.

در این صورت باید با شماره گیری کد دستوری #۰۶#*  تماس بگیرند که پس از آن یک کد با نام کد IMEI برایشان نمایش داده می‌شود این کد را یادداشت کرده و سپس با شماره گیری کد دستوری #۳۷۷۷۷ کد IMEI را وارد کرده و سپس شماره تماسی که تبلت پیش از این با آن راه اندازی شده بود را وارد کنند در این صورت تبلت به نام سیم کارت جدید در شبکه مخابراتی کشور ثبت می‌شود.

بر این اساس پس از این نیز در صورتی که تبلت به کشور وارد شود پیش از راه اندازی باید رجیستر و سپس به شبکه مخابراتی کشور وصل شود.

در همین راستا محبی رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های مخابراتی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: تبلت‌هایی که پس از این از طریق شرکت‌های وارد کننده تلفن همراه وارد کشور شوند باید توسط همین شرکت‌ها رجیستر و به بازار عرضه شوند.

وی افزود: آن دسته از تبلت‌هایی که به صورت مسافری وارد کشور شوند باید با استفاده از پاسپورت شخص مسافر و پرداخت هزینه گمرکی رجیستر شده و سپس به شبکه مخابراتی کشور وصل شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های مخابراتی تهران بیان کرد: از مردم عزیز و دارندگان تبلت خواهشمندیم که تا قبل از زمان مذکور اقدام به وصل دستگاه‌های خود به شبکه مخابراتی کشور کنند چراکه پس از این زمان با مشکل مواجه خواهند شد.

محبی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از آموزش‌های شخصی و دولتی به صورت مجازی صورت می‌گیرد همچنین از مهرماه، سال جدید تحصیلی آغاز خواهد شد که والدین دانش آموزان حتماً مراحل مشخص شده را طی کنند که با آغاز سال جدید تحصیلی دچار مشکل نشوند.

بر اساس این گزارش طرح رجیستر یا همان شناسنامه دار کردن تبلت‌ها یک تصمیم زودهنگام در بازار فروش تبلت بود چرا که طبق اظهارات فعالان این بازار یک سردرگمی برای فروشندگان و خریداران ایجاد شده است.

فروشندگان تلفن همراه و تبلت در بازار معتقدند که از زمان اعلام طرح رجیستری تبلت قیمت این محصول در بازار تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است در صورتی که طبق اعلام انجمن واردکنندگان تلفن همراه کشور، رجیستر کردن تبلت‌هایی که تا پیش از این به کشور وارد شده‌اند هیچ هزینه‌ای ندارد.

افزایش قیمت کاذب تبلت در بازار نشان دهنده فعالیت برخی وارد کننده‌های سود جو در بازار است که قیمت تبلت را پیش از اجرا شدن بالا برده و در بازار عرضه کردند.

همچنین فروشندگان بر این باورند که دولت پیش از هر اقدامی فعالان آن عرصه را با تصمیم و طرح‌های خود آشنا کند که در این صورت هیچ آشفتگی در بازار صورت نمی‌گیرد و باعث فعالیت افراد سودجو نیز نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران