به گزارش «نود اقتصادی»، حجت الله عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد و استاد دانشگاه، در ابتدای نهمین جلسه از ترم اول دانشگاه مردمی اقتصاد مقاومتی، ضمن اشاره به حضور پرشور مردم در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب را تبریک گفت و تصریح کرد: در ده سال گذشته، روسای جمهور مستقر در دولت، اعتقاد چندانی به اجرا شدن سیاست های اقتصادمقاومتی نداشتند؛ اما به نظر می رسد آقای رئیسی به این سیاست ها پایبند است و باور دارد که می توان تولید، اشتغال و تورم را با استفاده از آن به خوبی مدیریت کرد. گفتنی است ابراهیم رئیسی در تاریخ 12 مرداد کلید ساختمان پاستور را از حسن روحانی تحویل گرفته و پس از معرفی وزرای خود به مجلس در شهریور ماه، کار خود را رسما آغاز خواهد کرد.

نقش دولت برای جاری شدن اقتصادمقاومتی در کشور چیست؟
عبدالملکی در ادامه به تشریح نقش دولت در اجرا شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اگر دولت و تفکر حاکم بر آن (که در تعاریف اقتصادمقاومتی به عنوان یکی از عناصر کلیدی شناخته می شود) به سیاست های اقتصاد مقاومتی باور داشته باشد، علاوه بر استفاده درست و بهینه از منابع و اختیارات در دسترس خود، برای ایفای نقش مردم (به عنوان عنصر کلیدی دیگر) در اقتصاد نیز بسترسازی خواهد کرد.

احقاق حق و بسترسازی؛ اصلی ترین وظایف دولت منتخب برای مردمی سازی اقتصاد ایران

این استاد دانشگاه ادامه داد: در چهارچوب اقتصاد مقاومتی، مردم دارای تکالیف و حقوقی هستند؛ رفاه عمومی، پیشرفت و استقلال اقتصادی ازجمله حقوقی است که سیاست های دولت باید تامین کننده آن باشد، حضور موثر در عرصه های مختلف تولیدی و استفاده از کالای ایرانی نیز ازجمله تکالیفی است که دولت وظیفه بسترسازی برای آنها را برعهده دارد.

مثلا در زمینه حضور مردم، دولت بایستی برای تزریق توان علمی قشر دانشگاهی (دانشجویان و اساتید) به عرصه های اقتصادی و تولیدی، پلی از سوی دانشگاه به بخش های مختلف صنعت، شرکت های دانش بنیان، کشاورزی و... ایجاد کرده و با وضع سیاست های تشویقی همچون ترفیع اساتید، برای ورود و حضور موثر آنان تلاش کند. در زمینه استفاده از محصولات ایرانی نیز، دولت وظیفه دارد با ایجاد بسترها و پلت فرم های عرضه کالاهای ایرانی، درجهت شناخت این کالاها به مردم و اصلاح کانال های توزیع گام بردارد.

عبدالملکی افزود: درواقع دولت باید بتواند با ابزارهای در اختیار خود، علاوه بر تامین حقوق و نیازهای مردم، آنان را را در اجرای تکالیف و فعالیت های اقتصادی یاری کند. انتخاب آقای رئیسی نیز از همین نظر قابل توجه است چراکه اساسا انتخاب دولتی معتقد به اقتصادمقاومتی، بسیار در پیشبرد اهداف و صرفه جویی در وقت موثر خواهد بود.

نقش کلیدی آموزش در بهبود فعالیت های اقتصادی مردم

وی آموزش چیستی اقتصادمقاومتی به مردم را نیز از مهمترین و ضروری ترین وظایف دولت سیزدهم دانست و گفت: بسیاری از مردم هنوز با مفاهیم اقتصادمقاومتی آشنا نیستند و به همین دلیل نیز نمی دانند باید برای نقش آفرینی در آن چه کنند. دولت منتخب باید با ایجاد بسترهای آموزشی، وضع سیاست های تشویفی همچون معافیت های مالیاتی و اعطای یارانه و... در راستای بهبود شناخت مردم گام بردارد.