به گزارش «نود اقتصادی»، «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: استخراج‌کنندگان خانگی ارزهای مجازی به دلیل خسارتی که به شبکه برق وارد می‌کنند علاوه بر پرداخت جریمه بایدخسارات وارده به شبکه را هم پرداخت کنند.

وی ادامه داد: امسال تامین برق با دو مسئله کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کاهش بارش‌ها و استخراج خانگی ارزهای مجازی درگیر است.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود با جایگزینی نیروگاه‌های حرارتی و سایر روش‌ها، کمبود تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی جبران شود.

رجبی مشهدی گفت: استخراج‌کنندگان غیرمجازخانگی رمزارزها به دلیل خسارتی که به شبکه برق و ترانس‌های محلی وارد می‌کنند تامین برق را با مشکل همراه می‌کنند.

وی ادامه داد: ادامه فعالیت این استخراج‌کنندگان به طور قطع کار برق‌رسانی را با مشکلات بیشتری روبرو خواهد کرد و به دلیل خسارتی که وارد می کنند احتمال خاموشی وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران افزود: پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت استخراج‌کنندگان رمزارز در کشور باشد که یک هزار و ۲۰۰ مگاوات این‌ها غیرمجاز هستند.

رجبی مشهدی بابیان اینکه شناسایی این نوع استخراج کنندگان به دلیل تعداد زیاد مشترکان برق خانگی کمی زمان‌بر است گفت: فعالیت این‌ها همچنین شبکه فوق توزیع را درگیر مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: اگر این نوع استخراج‌کنندگان ارز مجازی شناسایی شوند علاوه بر اخذ جریمه و دریافت خسارتی که به شبکه وارد کرده‌اند به مراجع قضایی برای برخوردهای شدیدتر معرفی خواهند شد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان ساخت: توصیه می‌شود این نوع استخراج‌کنندگان رمزارز برای جلوگیری از بروزخاموشی دستگاه‌های خود را خاموش کنند.

رجبی مشهدی گفت: بهتر است این نوع استخراج‌کنندگان به مرکزهای مجاز استخراج رمزارز مراجعه یا برای دریافت مجوز اقدام کنند.

وزیر نیرو آخرین ویرایش مقرررات تامین برق مراکز استخراج رمزارز را در روزهای اخیرابلاغ کرد. براساس این ابلاغیه، تامین برق مرکز استخراج رمزارزها به چهار روش امکان‌پذیر است که انتخاب آن به عهده متقاضی است.

براساس این ابلاغیه، تامین برق از طریق سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف برق، تامین برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر (اعم از موجود و جدید)، اتصال به شبکه و خرید انرژی از شرکت برق یا نصب و بهره‌برداری از مولدهای حرارتی، چهار روش تعریف شده‌ای است که متقاضیان می‌توانند برای تامین برق مراکز خود یکی از آنها را انتخاب کنند.