به گزارش «نود اقتصادی»، مهدی روانشادنیا، تحلیلگر بازار مسکن اظهار داشت: در بازار مسکن با دو سیگنال مخالف مواجه هستیم؛ یکی قیمت تمام شده مسکن تولیدی است که رو به افزایش بوده و هست. هنوز هم با توجه به رشد نرخ نهاده‌های تولید در بخش سیمان، فولاد و سایر مصالح ساختمانی روند رو به افزایش دارد که قیمت تمام شده را برای تولیدکننده بالا می‌برد.

وی بیان کرد: طی سه سال گذشته رشد قدرت خرید متقاضیان به اندازه افزایش قیمت مسکن نبوده است. این یک مانع بزرگ بر سر افزایش نرخها خواهد بود؛ زیرا تجارب گذشته نشان می‌دهد عوامل بخش تقاضا اثر بیشتری بر تعیین قیمتها در بازار مسکن دارند.

این تحلیلگر بازار مسکن افزود: با این حال برآیند نیروهایی که وارد بازار مسکن می شود به نفع متقاضیان است. طبق ادوار گذشته معمولا اتفاقی که در بازار مسکن می‌افتد این است که ابتدا معاملات کاهش می‌یابد، پول کمتری گردش می‌کند و قیمتها تثبیت می‌شود.

روانشادنیا گفت: با توجه به تورم عمومی که در کشور داریم و احتمالا نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ کمتراز سال ۱۳۹۹ باشد قیمت ذاتی مسکن با عقب ماندن از تورم، به نوعی قیمت کاهش می‌یابد اما نمی‌توان انتظار کاهش چشمگیر قیمت اسمی را داشت.